ZAKSA Kędzierzyn-Koźle – jak powstała europejska potęga

Grupa Azoty ZAKSA Kędzierzyn-Koźle jest siatkarską potęgą. Drużyna z małego miasta w województwie opolskim po raz trzeci zagra w Superfinale Ligi Mistrzów i stanie przed szansą na trzecie z kolei trofeum. Warto dodać, że jej rywalem będzie inny polski klub – Jastrzębski Węgiel. A jak budował się kędzierzyński hegemon?

Początki klubu sięgają końcówki ubiegłego wieku. Powstał on w 1994 roku, a 10 lat później przekształcił się w spółkę akcyjną. Nazwa ZAKSA pojawiła się od 2007 roku, a od 2009 roku klub tytułuje się jako Grupa Azoty. Wcześniej nazywał się Mostostal Azoty Kędzierzyn-Koźle. Pierwsze poważniejsze sukcesy zespoły rozpoczęły się na przełomie XX i XXI wieku. Od 2000 roku zespół z Kędzierzyna 4 razy z rzędu zdobywał mistrzostwo Polski. W tym czasie trzykrotnie dołożył Puchar Polski, kompletując podwójną koronę. W 2003 roku klub zorganizował w Opolu turniej finałowy Ligi Mistrzów, kończąc go z brązowym medalem. Kolejne lata nie były już tak spektakularne. Powrót na podium nastąpił w 2011 roku i przez dwa kolejne sezony ZAKSA kończyła mistrzostwa Polski w TOP3. Potem znów nastąpił regres wyników.

Wszystko zmieniło się w 2015 roku. Funkcję prezesa zarządu klubu objął Sebastian Świderski. Za jego kadencji zespół każdy sezon kończył w finale PlusLigi zdobywając przy tym trzy mistrzostwa Polski. Dodatkowo dołożył także trzy Puchary Polski, dwa Superpuchary i triumf w Lidze Mistrzów. Świderski w 2021 roku przestał sprawować funkcję prezesa ZAKSY, ponieważ został prezesem PZPS. Schedę po nim przejął Piotr Szpaczek i swoje obowiązki sprawuje z równie dobrymi efektami.

Kluczowe wsparcie

Sponsorem głównym i tytularnym klubu jest Grupa Azoty. Partnerem klubu jest miasto Kędzierzyn-Koźle. Drużyna posiada szereg wielu innych sponsorów. Do bardziej rozpoznawalnych należą Silekol i Brenntag. To oczywiście tylko najwięksi z nich, bo za klubem stoi jeszcze szereg mniejszych firm. ZAKSA nie jest najbogatszym klubem w Europie, ba nawet w Polsce. W Kędzierzynie nie grają najwięksi gracze na świecie, ale klub jest gwarantem wypłacalności i nigdy nie dochodziły głosy, że wypłaty się opóźniają. 

ZAKSA cały czas oferuje współpracę zainteresowanym firmom. Klub ma ogromny potencjał marketingowy i biznesowy. Dzięki swoim sukcesom jest bardzo medialny, co jest dla wielu firm bardzo pożądanym składnikiem ich strategii marketingowej. Klub z Kędzierzyna jest stale eksponowany w mediach i sam dobrze dba o swoje kanały komunikacji. Wiele współprac realizuje poprzez social media. Dobrze prowadzi także interakcje z kibicem, stale informując o wynikach meczów i sprzedaży biletów. 

ZAKSA cieszy się dobrym wizerunkiem w Polsce, co też z pewnością sprzyja zainteresowaniu reklamodawców. Ich przyciągnąć mogą też kibice. Na najważniejszych meczach sezonu hala Azoty pęka w szwach. Najwierniejsi fani są jednak na meczach zawsze i jeżdżą za swoim zespołem. Kilkadziesiąt osób wspierało ZAKSĘ zarówno w Trydencie w ćwierćfinale Ligi Mistrzów, jak i w Perugii w półfinale.

Gdy ruszyła sprzedaż biletów na domowy mecz kędzierzynian z Perugią, padły serwery, ponieważ na wejściówki chętnych było kilka tysięcy osób. Klub z Kędzierzyna-Koźla pomaga także zapełniać hale grając na wyjazdach. Ich wyjazdowy mecz z Projektem Warszawa zgromadził zdecydowanie największą liczbę kibiców podczas meczu stołecznej drużyny w tym sezonie i był on czwartym najchętniej oglądanym meczem w tym roku. 

ZAKSA Kędzierzyn-Koźle to potęga nie tylko sportowa, ale i biznesowa. Świetnie funkcjonuje też w przestrzeni medialnej. Przez lata poszczególnym prezesom udało się zbudować genialny projekt i nic nie wskazuje na to, aby taki stan rzeczy miał się prędko zmienić. Świetnie przyjął się hashtag #ZAKSAFamily i to chyba najlepiej określa, na jakich fundamentach stoi ten klub.

Fot. PlusLiga

Autor Marcin Gałązka

Udostępnij

Translate »