Koszykówka w Polsce ma swój czas
Koszykówka to w Polsce jedna z najdynamiczniej rozwijających się dyscyplin sportu. Sukcesy reprezentacji i postać Jeremy’ego Sochana sprawiły, że grono fanów basketu nieustannie się zwiększa. Rośnie też popularność koszykówki 3×3. Potencjał dyscypliny doceniają partnerzy. Basket może liczyć na kompleksowe wsparcie największego sponsora polskiego sportu – ORLEN S.A.
Dynamika, intensywność, a przede wszystkim powszechność i dostępność – koszykówka ma wiele atutów czyniących ją atrakcyjną nie tylko dla zagorzałego kibica, ale też dla przypadkowego widza i zaangażowanego sponsora. Po chudych latach polski basket przechodzi renesans, ale to nikogo nie powinno dziwić. Polscy zawodnicy mogą liczyć na wsparcie, a kamieniem milowym było nawiązanie długofalowej współpracy z ORLEN. Polski koncern multienergetyczny jest sponsorem strategicznym PZKosz i Polskiej Ligi Koszykówki.
Kompleksowe wsparcie basketu
– ORLEN jest najaktywniejszym polskim sponsorem sportu. Wśród wspieranych przez nas dyscyplin musi znaleźć się koszykówka, której ogromny potencjał dostrzegamy. Wspieranie reprezentacji i polskich rozgrywek pozwala nam skutecznie zwiększać rozpoznawalność w Polsce oraz za granicą. Dzięki współpracy marka ORLEN jest eksponowana podczas najważniejszych wydarzeń sportowych, a obecność na koszykarskich parkietach pozwoliła nam w zeszłym roku osiągnąć ekwiwalent reklamowy o równowartości ponad 50 milionów złotych – mówi Grzegorz Bałkowiec, Dyrektor Biura Sponsoringu Sportu i Projektów Społecznych ORLEN S.A.
Strategiczny sponsoring basketu jest motorem napędowym dla postępu i rozwoju popularności dyscypliny. ORLEN Basket Liga to według raportu firmy Pentagon Research najchętniej oglądana liga koszykarska w kraju, natomiast koszykówka jest trzecim najpopularniejszym sportem drużynowym w Polsce. Według GUS niemal co czwarty Polak deklaruje zainteresowanie basketem, starając się śledzić najważniejsze wydarzenia, poczynania reprezentacji i polskich klubów oraz grę biało-czerwonych za granicą.
Dyscyplina przyszłości
Wiele dyscyplin sportu zmienia się, aby dotrzeć do nowych odbiorców, ale też spełnić oczekiwania wymagającego na tym polu pokolenia Z. Koszykówka ma w sobie wszystko, by zainteresować młodszych kibiców. Zawodnikom nie brakuje fantazji w wymyślaniu sztuczek i ekwilibrystycznych zagrań. Mecze charakteryzują się wysoką dynamiką i śledzący akcje fani nie mogą pozwolić sobie na oderwanie wzroku. Zainteresowanie koszykówką przejawia się także w rosnącej liczbie dzieci trenujących w klubach i akademiach.
To nie tylko jeden z najchętniej oglądanych sportów, ale również dyscyplina coraz chętniej uprawiana przez dzieci i młodzież. W ramach strategicznego sponsoringu polskiej koszykówki ORLEN wspiera 16 reprezentacji młodzieżowych oraz szkolenie przyszłych polskich gwiazd. Dwa najważniejsze programy rozwoju dla młodych koszykarzy, czyli Szkolne Młodzieżowe Ośrodki Koszykówki i Koszykarskie Ośrodki Szkolenia Sportowego Młodzieży zrzeszają ponad 8,5 tysiąca dzieci na terenie całego kraju. 78% Polaków dostrzega zaangażowanie ORLEN w sport, a coraz więcej mieszkańców kraju kojarzy markę ze wspieraniem rozwoju dzieci.
Osiąganie sukcesów międzynarodowych w długiej perspektywie wymaga kompleksowego wsparcia szkolenia na poziomie klubowym. Polski koncern jest także sponsorem tytularnym ORLEN Akademii Koszykówki BM Stal z Ostrowa Wielkopolskiego, w której pierwsze kroki stawiają najmłodsi adepci basketu. Na popularyzację wpływ ma również zaplecze, na jakie mogą liczyć dzieci. Liczba sal dostosowanych do gry w koszykówkę stale rośnie. W Polsce mamy już ponad 700 takich obiektów.
Sukcesy kadry
Boom na koszykówkę w Polsce ma kilka przyczyn, jednak nic nie wpłynęło na rozwój basketu bardziej niż seria sukcesów reprezentacji. W 2019 roku historycznym wydarzeniem był awans biało-czerwonych na mistrzostwa świata w Chinach. Po ponad pół wieku rozbratu z imprezą Polacy byli czarnym koniem turnieju i dotarli do ćwierćfinału, gdzie zatrzymali ich późniejsi mistrzowie, Hiszpanie. Warto dodać, że w eliminacjach do mistrzostw Europy udało się zrewanżować za tę porażkę. Z kolei na MŚ reprezentacja Polski zajęła ostatecznie historyczne 8. miejsce.
Jeszcze więcej dobrego dla polskiej koszykówki wydarzyło się podczas mistrzostw Starego Kontynentu. Zespół Igora Milicicia w wielkim stylu uporał się z reprezentacją Słowenii z wielkim Luką Donciciem w składzie i awansował do półfinału. Po ponad 40 latach przerwy biało-czerwoni znaleźli się w strefie medalowej i otarli się o brąz jednej z najważniejszych imprez koszykarskich na świecie. Zmagania Mateusza Ponitki i spółki śledziło ponad 1,5 miliona widzów.
Polacy cały czas są także w grze o awans na Igrzyska Olimpijskie. Biało-czerwoni zwyciężyli w sierpniowym turnieju prekwalifikacyjnym w Gliwicach, wygrywając wszystkie po drodze wszystkie spotkania i udanie rewanżując się Estończykom za porażkę podczas kwalifikacji do Mistrzostw Świata. Światowe kwalifikacje odbędą się w 2024 roku. Podopieczni Igora Milicicia znajdą się w jednej z sześciozespołowych grup, w których tylko najlepsza ekipa zyska bilet do Paryża.
Wielowymiarowa dyscyplina
Koszykówka w 5-osobowych zespołach to najbardziej klasyczny i znany format, jednak przebojem na salony światowego sportu wdziera się „streetball”. Mecenasem Głównym Szkoły Koszykówki 3×3 jest Energa z Grupy ORLEN. Koncern sponsoruje z kolei wszystkie reprezentacje. Lista sukcesów biało-czerwonych w tej odmianie jest naprawdę długa. Najświeższy laur to październikowe srebro MŚ kobiet do lat 23. Koszykarze mają w dorobku także brązowy medal Igrzysk Europejskich z Krakowa oraz dwa brązowe krążki mistrzostw świata oraz mistrzostw Europy. Na najniższym stopniu podium w mistrzostwach Europy stanęła reprezentacja kobiet. W kolekcji nie brakuje złotego medalu, ponieważ kadra U23 mężczyzn wywalczyła mistrzostwo globu w 2022 roku.
Rozwojowi basketu sprzyja jego wielowymiarowość. To jedna z gier, które można uprawiać w hali i na świeżym powietrzu. Koszykówka jest ogólnodostępna – w ramach współpracy PZKosz i ORLEN, na wsparcie może liczyć także reprezentacja na wózkach. Próg wejścia do gry w przypadku tej dyscypliny nie jest żadną przeszkodą, a szacunki GUS mówią, że piłka do sportów zespołowych – w tym koszykówki – znajduje się w co trzecim gospodarstwie domowym. Zasięg i przystępność wydają się największą mocą koszykówki, dlatego w Polsce około 40% mieszkańców deklaruje umiejętność gry w kosza.
Wsparcie polskich klubów
Sukcesy na arenie międzynarodowej polscy koszykarze notują również w wydaniu klubowym. ANWIL Włocławek przeszedł do historii, wygrywając w sezonie 2022/23 FIBA Europe Cup, będąc pierwszym polskim klubem, który zwyciężył w europejskim pucharze. Od lat koszykarze zespołu „Rottweilerów” mogą liczyć na wsparcie ANWILU wchodzącego w skład Grupy ORLEN. Spółka jest sponsorem klubu z Włocławka od ponad ćwierć wieku.
Rolę sponsoringu strategicznego w przypadku koszykówki widać także na przykładzie innych ekip. W ORLEN Basket Lidze na wspomnianą wcześniej Energę może liczyć od niedawna ekipa Czarnych Słupsk. Od blisko dwóch lat Legia Warszawa może liczyć na wsparcie ORLEN Paliwa. Już w pierwszym sezonie współpracy Legia sięgnęła po wicemistrzostwo Polski i dotarła do ćwierćfinału rozgrywek FIBA Europe Cup. Spółka z Grupy ORLEN pomaga w rozwoju dyscypliny w szkolnym wydaniu, będąc sponsorem strategicznym Warszawskich Mistrzostw Szkół Średnich oraz Programu Rozwoju Polskich Koszykarskich Talentów. Koncern wspiera także żeński zespół ligowy poprzez sponsoring Wisły Orlen Południe Kraków.
Powiew świeżości zza oceanu
W rozwoju popularności każdego sportu ogromne znaczenie mają jednostki. Polska koszykówka przez lata miała swojego ambasadora w NBA. Po zakończeniu zawodowej kariery przez Marcina Gortata spadło zainteresowanie najważniejszą ligą koszykarską świata nad Wisłą. Szansą na odrodzenie jest Jeremy Sochan. 20-latek w 2022 roku został wybrany w drafcie przez San Antonio Spurs i zaliczył solidny debiut w NBA. Skrzydłowy rozkochał w sobie polskich kibiców. Dzięki barwnej osobowości i fryzurze oraz aktywności w mediach społecznościowych zyskał też, a raczej przede wszystkim, poklask u młodszych kibiców.
Sochan daje polskiej koszykówce świeżość. Jak mówił w rozmowie z TheSport.pl dyrektor sportowy kadry, Łukasz Koszarek, związek pracuje nad wizytą zawodnika w Polsce, a kwestią czasu jest jego dołączenie do reprezentacji. Polak w NBA to ogromna szansa na dalszy rozwój zasięgu koszykówki, która za oceanem ma wymiar, do którego Europejczycy aspirują. Charyzmatyczny koszykarz zapewnia dotarcie do grup, które przez kolejne dekady będą stanowić o sile i jakości polskiego basketu.
Czas na basket
W Polsce panuje fantastyczny czas dla koszykówki. PZKosz i PLK mogą liczyć na strategiczne wsparcie największego polskiego sponsora sportu. Przed koszykarzami czas wyzwań i walki o kolejne sukcesy, ale to będzie także intensywny okres dla związku. W 2025 roku Polska będzie współgospodarzem EuroBasketu, a niesiony dopingiem zespół biało-czerwonych stanie przed szansą na powtórkę osiągnięcia z poprzedniej edycji tej imprezy.
Przynajmniej do mistrzostw Europy koszykówka może liczyć na wsparcie aktywnego sponsora i partnera, bowiem umowa z Grupą ORLEN zawarta została na trzy sezony i obowiązuje przynajmniej do końca 2025 roku. ORLEN wspiera reprezentację mężczyzn i kobiet, a także 16 kadr juniorskich i zespół na wózkach. Od czerwca koncern jest ponadto sponsorem tytularnym rozgrywek ligowych – ORLEN Basket Ligi i ORLEN Basket Ligi Kobiet.
Przed koszykówką nie tylko wielka szansa, ale i bardzo intensywny czas. Jeśli uda się odpowiednio wykorzystać potencjał Eurobasketu i boom na koszykówkę w Polsce, znaczenie dyscypliny może tylko wzrosnąć.
fot. PZKosz / Biuro prasowe Jeremy’ego Sochana