Euro 2024 to wyzwanie logistyczne. Jak przewieźć 2,7 mln kibiców?
Tegoroczne Mistrzostwa Europy odbędą się w 10 miastach gospodarzy w Niemczech. Gdzie szukać noclegu? Jaki transport wybrać? Czy organizator zapewni dodatkową komunikację? Wobec tych i innych pytań staną ponad 2 miliony kibiców. A Niemcy mają na to odpowiedź. Planowanie logistyczne zakończyli dawno temu i chwalą się efektami.
Podróż tu, podróż tam. Kluczowa jest współpraca
Aby poradzić sobie dużą liczbą lotów komercyjnych, czarterowych i ogólnych, lotniska w 10 kluczowych miastach muszą być skoordynowane pod względem slotów w trakcie turnieju. To nie lada wyzwanie, biorąc pod uwagę sprzedaż ogromnej liczby 2,7 miliona biletów na mecze.
Jak FBO (fixed-base operator), lotniska dla lotnictwa ogólnego i partnerzy wspierający przygotowują się na globalne wydarzenie sportowe?
Turniej odbędzie się w 10 niemieckich miastach: Berlinie, Kolonii, Dortmundzie, Düsseldorfie, Frankfurcie, Gelsenkirchen, Hamburgu, Lipsku, Monachium i Stuttgarcie. To znacznie szerszy zasięg terytorialny niż w Katarze, gdzie dwa lata temu odbyła się jeszcze większa impreza. Sprawne działanie połączeń transportowych w każdym mieście jest więc kluczowe.
– Na to konkretne wydarzenie pracujemy ściśle z władzami i naszymi partnerami na lotnisku w Düsseldorfie od zeszłego roku. Mamy już zaplanowaną logistykę obsługi dodatkowego, spodziewanego ruchu, możemy czerpać z wiedzy i zasobów w naszej sieci, przyciągając doświadczonych pracowników i sprzęt, taki jak wózki holownicze czy samochody pasażerskie, w miarę potrzeby – mówi Mark Voss, dyrektor generalny Jet Aviation Düsseldorf.
Współpraca pomiędzy lotniskami, FBO i operatorami czarterowymi jest niezbędna na wydarzenie, które spowoduje, że huby osiągną swoje maksymalne możliwości, gdy napływ piłkarskich fanów przybędzie i odleci już po imprezie.
Dla operatora czarterowego i FBO ExecuJet, który ma FBO w Berlinie i Monachium, główny nacisk kładziony jest na zdolności obsługi samolotów już na płycie lotnisk, podczas gdy procesy logistyczne, takie jak planowanie slotów lub wcześniejsze zezwolenia (PPR), są kontrolowane przez lotnisko lub koordynatora lotniska.
– Im więcej możemy zaplanować z wyprzedzeniem, tym szybciej przebiegnie proces obsługi – dodaje Voss.
Godziny szczytu przez całą dobę
Szczyty ruchu w miastach gospodarzach spodziewane są nie tylko na kilka godzin przed meczami, ale dla meczów popołudniowych lub wieczornych, również całą noc i rano następnego dnia.
Na finał Ligi Mistrzów w 2015 roku mieliśmy ponad dziesięć razy więcej pasażerów niż normalnie w dniu meczu. W razie potrzeby prosimy o dodatkowe wsparcie od lokalnych firm – na przykład do holowania – mówi Ronny Stechert, dyrektor ExecuJet Europe na rynku niemieckim.
Na lotnisku w Monachium i jego terminalu dla lotnictwa ogólnego spodziewana jest wyjątkowo duża liczba fanów – największy udział międzynarodowej sprzedaży biletów (43 prcoent) ze wszystkich miast gospodarzy został zarejestrowany dla Monachium w pierwszej fazie sprzedaży.
– Staramy się określić i przekazać wymagania operacyjne oraz zaplanowane procesy dla linii lotniczych, operatorów i krajowych związków w odpowiednim czasie. Dodatkowo oferujemy centralny punkt kontaktowy do komunikacji z zewnętrznymi interesariuszami. W ten sposób istotne informacje są następnie udostępniane w sieci lotniska – mówi Ulrich Schommartz, menedżer ds. specjalnych procedur lotniczych na lotnisku w Monachium.
Planowanie na wypadek przeciwności
Przy każdym dużym wydarzeniu planowanie potencjalnych problemów jest kluczowe, aby szybko i skutecznie pokonać wszelkie problemy, które mogą się pojawić – i może to być szczególnie wyzwaniem, gdy zaangażowanych jest wielu interesariuszy.
– Głównym problemem jest to, że jesteś również zależny od innych dostawców usług, takich jak personel ochrony, operacje lotniskowe i personel obsługi naziemnej, których nie możesz kontrolować, ale którzy przyczyniają się do ogólnego doświadczenia – mówi Christopher Klüfer, COO w Business Aviation Centre.
Z kolei Voss uważa, że dobra komunikacja może zniwelować niektóre z bardziej przewidywalnych przeszkód, które się pojawiają – Jet Aviation przygotowuje specjalne informacje dla operatorów, aby przewidzieć wszelkie pytania i prośby, jakie mogą mieć, aby mogli planować z wyprzedzeniem.
Szczególna okazja
Poza planowaniem logistycznym, zaszczyt organizacji globalnego wydarzenia sportowego daje operatorom i firmom wspierającym możliwość stworzenia niezapomnianego i wyjątkowego doświadczenia dla swoich pasażerów.
– Mamy szerokie doświadczenie, wspierając kilka wydarzeń sportowych, kulturalnych i politycznych o wysokim profilu wcześniej, i możemy czerpać z naszych globalnych zasobów, aby dostosować operacje i zasoby, zapewniając wyjątkową obsługę klienta i wydajność – mówi Voss.
W Business Aviation Centre w Kolonii, narodowe flagi drużyn grających danego dnia będą wisieć na froncie obiektu, aby dodać kolorytu i klimatu uroczystości.
Aby utrzymać morale na wysokim poziomie i uniknąć rozczarowań, zaleca się, aby fani piłki nożnej zaplanowali swój transport, połączenia i zakwaterowanie z dużym wyprzedzeniem przed pierwszym gwizdkiem.
– Planowanie z wyprzedzeniem jest kluczowe, ponieważ hotele szybko się zapełnią. Można również rozważyć zakwaterowanie poza miastami gospodarzy i poszukać miejscowości w pobliżu. Dzięki transportowi publicznemu wszystkie miasta i miasteczka są dobrze skomunikowane – mówi Klüfer.
To samo podkreśla Stechert z ExecuJet, który zaznacza, że wcześniejsze rezerwacje hoteli, lotów i plany przyjazdu są obowiązkowe.
FOT: Unsplash