Euro 2024 jest najbardziej „eko” w historii
Z odnawialnymi źródłami energii na stadionach, minimalnym użyciem oświetlenia i wody, oraz inteligentnie zaplanowanymi meczami – właśnie takie jest Euro 2024 w Niemczech i tego powinien trzymać się każdy organizator dużego turnieju. Przynajmniej według ekspertów Euromonitor.
Niemcy – zrównoważony gospodarz Euro 2024
Justas Gedvilas, Menedżer ds. Badań nad Sportem i Rozrywką w Euromonitor International, powiedział, że UEFA zobowiązała się uczynić Euro 2024 najbardziej ekologicznie zrównoważonymi Mistrzostwami Europy w historii.
– Harmonogram turnieju został zbudowany w sposób minimalizujący podróże między miastami-gospodarzami, a użytkownicy transportu publicznego będą korzystać ze zniżek i innych zachęt, aby zmniejszyć zależność od samochodów i lotów – mówił Justas Gedvilas.
Przykładem są Polacy, którzy mają mniej więcej tyle samo kilometrów do Berlina i Hamburga, chociaż śpią w hotelu Sheraton Pelikan w Hanowerze. Ale to nie wszystko!
– Wszystkie stadiony są zasilane energią odnawialną z ograniczeniami dotyczącymi zużycia energii elektrycznej, w tym zmniejszonego oświetlenia i podlewania boisk. Zasady gospodarki obiegu zamkniętego – redukcja, ponowne wykorzystanie, recykling i odzysk – stanowią podstawę praktyk zarządzania odpadami w i wokół obiektów – dodał Gedvilas.
Takie praktyki mają być wysoko cenione wśród fanów piłki nożnej i konsumentów ogólnie, co pokazują wyniki badania Euromonitor’s Voice of the Consumer: Lifestyles Survey 2024. Redukcja marnowania żywności i użycia plastiku oraz recykling przedmiotów zostały wskazane przez połowę respondentów na całym świecie jako sposób na realizację działań proekologicznych.
Niemiecka turystyka jest na to gotowa
Oczekuje się, że Euro 2024 przyciągnie globalną publiczność liczącą ponad 5 miliardów ludzi, którzy będą oglądać rywalizację najlepszych europejskich krajów o puchar UEFA.
Caroline Bremner, szefowa ds. podróży i turystyki w Euromonitor International, powiedziała, że według najnowszych prognoz podróży Euromonitor, perspektywy dla turystyki w Niemczech w 2024 roku są obiecujące dzięki Euro 2024.
– Przyjazdy międzynarodowe do Niemiec mają przewyższyć poziomy szczytowe z 2019 roku, osiągając 42 miliony, a wydatki na turystykę przyjazdową wyniosą 47 miliardów EUR, osiągając nowe rekordy dla tego kierunku. Przyjazdy mają wzrosnąć o 22%, a wartość jeszcze mocniej, o 24% w latach 2023/2024, co pokazuje, jak turystyka sportowa może napędzać tworzenie wartości, kluczowy filar zrównoważonego rozwoju dla społeczności i miejsc turystycznych – mówi Caroline Bremner.
Berlin ma przyjąć 6,2 miliona turystów z zagranicy, a Monachium, będące na drugim miejscu, przyjmie 4,3 miliona w 2024 roku. Mniej znane miasta zobaczą najsilniejszy wzrost podczas turnieju. To akurat przypadek Gelsenkirchen.
– Turystyka krajowa również otrzyma mile widziany impuls, z solidnym wzrostem o 9% zarówno dla wycieczek, jak i wydatków w 2024 roku – dodała Bremner.
Duże marki mają wiele do zaoferowania
Gedvilas powiedział, że na liście globalnych sponsorów EURO 2024 w tym roku znajdują się niektóre z marek o największej obecności w profesjonalnym sponsoringu sportowym, takie jak adidas (3. firma odzieżowa i obuwnicza na świecie pod względem udziału w rynku globalnym, wynoszącym 1,8% w 2023 roku) i Coca-Cola Zero (Coca-Cola Co, największa firma napojów bezalkoholowych na świecie), z globalnym udziałem w rynku wynoszącym 18,1% w 2023 roku.
Inne wielkie nazwiska w swoich branżach to AliExpress (Alibaba Group Holding Ltd odpowiadająca za 2,7% globalnego rynku detalicznego w 2023 roku) i Vivo (3,2% globalnego rynku elektroniki użytkowej w 2023 roku).
Lidl (4,8% udziału w rynku detalicznym Niemiec w 2023 roku) podpisał globalne sponsorowanie z UEFA na początku 2023 roku. Właściciele marek Bitburger (5% niemieckiego rynku napojów alkoholowych w 2023 roku) i Wiesenhof (0,6% niemieckiego rynku żywności podstawowej w 2023 roku) również są wśród oficjalnych sponsorów, aktywnych na terenie Niemiec.
FOT: UEFA Euro 2024 / Facebook