FIFA pokazała plakaty na MŚ 2026. Są niesamowite
Mundial FIFA 2026 jeszcze się nie zaczął, a już przeszedł do historii. Pod wieloma względami stanowi ewenement. Jednym z nich są plakaty miast-gospodarzy turnieju.
Mistrzostwa Świata w piłce nożnej po raz pierwszy odbędą się w trzech krajach. Na stadionach w USA, Meksyku i Kanadzie 48 drużyn zawalczy o miano najlepszej reprezentacji globu.
Dodatkowym smaczkiem przyszłorocznej edycji czempionatu są plakaty hostów. Wszystkie miasta-gospodarze mają własny plakat poświęcony imprezie. Każdy z nich zaprojektował lokalny artysta.
Kulisy prezentacji plakatów miast-gospodarzy
FIFA prezentowała plakaty wedle ustalonego harmonogramu. Kibice stopniowo – od 18 marca do 17 kwietnia 2025 roku, co dwa dni – poznawali kolejne grafiki. Jako pierwszą zaprezentowano tę z Filadelfii. Później obowiązywała kolejność alfabetyczna.
Nad plakatami często pochylali się: lokalne jury, przedstawiciele władz, instytucji kultury, czy mieszkańcy. Tak było m.in. w Vancouver. Dzieła artystów będą promować turniej w przestrzeniach publicznych. Kibice bez problemu zakupią je jako oficjalne pamiątki.
Plakaty na MŚ 2026 oddają lokalnego ducha
Wszystkie prace są świetnie wykonane. Biorąc za przykład Vancouver, widać inspiracje naturą regionu i kulturą rdzennych mieszkańców. Z drugiej strony plakat Los Angeles łączy cyfrowe malarstwo, kolaż i żywe kolory, oddające klimat miasta.
W przypadku projektów z Meksyku (Mexico City, Monterrey i Guadalajary) mamy do czynienia z dziełem tego samego artysty – Cuemanche. Ilustrator znany ze współpracy m.in. z UFC wykorzystał charakterystyczne muralowe wzory, folklor i symbolizm Estadio Azteca.