Piłka do koszykówki wpadająca do kosza podczas meczu na hali sportowej.

Historyczny spadek oglądalności otwarcia finałów NBA 2025. Znamy przyczynę

Pierwszy mecz Finałów NBA 2025 przyciągnął najmniej widzów od 37 lat. Starcie Indiana Pacers z Oklahoma City Thunder, mimo emocjonującej końcówki, nie zdołało zainteresować szerokiej publiczności.

Otwarcie finałów NBA 2025 pomiędzy Pacers a Thunder oglądało średnio 8,91 mln widzów na antenie ABC. To najniższy wynik dla inauguracji finałowej serii od 1988 roku, czyli odkąd Nielsen prowadzi szczegółowe pomiary oglądalności, z wyłączeniem sezonów pandemicznych 2020 i 2021. 

Mecz uzyskał rating 4,7, co również jest rekordowo niskim wynikiem dla otwarcia finałów w tej erze. Widzowie mają poniekąd czego żałować. W widowiskowej końcówce Tyrese Haliburton zapewnił Indianie zwycięstwo 111:110 rzutem w ostatniej sekundzie spotkania.

Odpływ widzów od telewizji linearnej – NBA ma problem

Tegoroczne finały rozgrywają się pomiędzy zespołami z Indianapolis i Oklahoma City – rynków telewizyjnych nr 25 i 47 w USA. Brak drużyn z największych miast i brak globalnych gwiazd przełożył się na mniejsze zainteresowanie telewidzów. Spadek oglądalności w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 19 proc., a rating spadł o 18 proc.

Dla porównania rok temu Boston Celtics i Dallas Mavericks przyciągnęli prawie 11 mln widzów podczas meczu otwarcia finałów. Jednak spadek oglądalności wpisuje się w szerszy trend odpływu widzów od tradycyjnej telewizji w USA.

Widzowie NBA przenoszą się do internetu

Oglądalność transmisji NBA na głównych antenach telewizyjnych w USA spadła o 48 proc. w porównaniu z 2012 rokiem. W sezonie 2024/25 zanotowano dodatkowy regres o 2 proc. rok do roku. Jednocześnie liga notuje rekordowe wyniki w mediach społecznościowych i na platformach streamingowych, gdzie liczba wyświetleń wideo wzrosła o 10 proc. w sezonie 2022/23.

Jednak NBA zabezpieczyła swoją przyszłość. Jak podało ESPN, włodarze rozgrywek podpisali nowe kontrakty telewizyjne o wartości 76 miliardów dolarów na 11 lat. Warto dodać, że tegoroczne play-offy NBA na ESPN i ABC miały o 12 proc. wyższą oglądalność niż rok wcześniej.

Udostępnij

Translate »