Historyczny spadek oglądalności otwarcia finałów NBA 2025. Znamy przyczynę
Pierwszy mecz Finałów NBA 2025 przyciągnął najmniej widzów od 37 lat. Starcie Indiana Pacers z Oklahoma City Thunder, mimo emocjonującej końcówki, nie zdołało zainteresować szerokiej publiczności.
Otwarcie finałów NBA 2025 pomiędzy Pacers a Thunder oglądało średnio 8,91 mln widzów na antenie ABC. To najniższy wynik dla inauguracji finałowej serii od 1988 roku, czyli odkąd Nielsen prowadzi szczegółowe pomiary oglądalności, z wyłączeniem sezonów pandemicznych 2020 i 2021.
Mecz uzyskał rating 4,7, co również jest rekordowo niskim wynikiem dla otwarcia finałów w tej erze. Widzowie mają poniekąd czego żałować. W widowiskowej końcówce Tyrese Haliburton zapewnił Indianie zwycięstwo 111:110 rzutem w ostatniej sekundzie spotkania.
Odpływ widzów od telewizji linearnej – NBA ma problem
Tegoroczne finały rozgrywają się pomiędzy zespołami z Indianapolis i Oklahoma City – rynków telewizyjnych nr 25 i 47 w USA. Brak drużyn z największych miast i brak globalnych gwiazd przełożył się na mniejsze zainteresowanie telewidzów. Spadek oglądalności w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 19 proc., a rating spadł o 18 proc.
Dla porównania rok temu Boston Celtics i Dallas Mavericks przyciągnęli prawie 11 mln widzów podczas meczu otwarcia finałów. Jednak spadek oglądalności wpisuje się w szerszy trend odpływu widzów od tradycyjnej telewizji w USA.
Widzowie NBA przenoszą się do internetu
Oglądalność transmisji NBA na głównych antenach telewizyjnych w USA spadła o 48 proc. w porównaniu z 2012 rokiem. W sezonie 2024/25 zanotowano dodatkowy regres o 2 proc. rok do roku. Jednocześnie liga notuje rekordowe wyniki w mediach społecznościowych i na platformach streamingowych, gdzie liczba wyświetleń wideo wzrosła o 10 proc. w sezonie 2022/23.
Jednak NBA zabezpieczyła swoją przyszłość. Jak podało ESPN, włodarze rozgrywek podpisali nowe kontrakty telewizyjne o wartości 76 miliardów dolarów na 11 lat. Warto dodać, że tegoroczne play-offy NBA na ESPN i ABC miały o 12 proc. wyższą oglądalność niż rok wcześniej.