Maciej Gładysz w FIA Formula 3 w barwach ART Grand Prix

Maciej Gładysz w sezonie 2026 wystartuje w pełnym cyklu serii FIA Formula 3. Towarzyszy ona wyścigom Formuły 1 podczas dziesięciu rund na całym świecie. Młody Polak będzie reprezentował utytułowany, francuski zespół ART Grand Prix.

Sezon 2026 będzie dla podopiecznego Akademii Motorsportu Orlen dopiero trzecim za kierownicą bolidu jednomiejscowego. Tak szybki awans do serii FIA Formula 3 to najlepsze potwierdzenie potencjału młodego Polaka, który rok temu wywalczył tytuł drugiego wicemistrza hiszpańskiej Formuły 4 i cyklu Formula Winter Series, w którym był także mistrzem wśród debiutantów. 

Czytaj także: Lenovo zostało globalnym partnerem Formuły 1. Tak zmienią się wyścigi 

Ten sezon rozpoczął z kolei od zdobycia mistrzostwa serii Spanish Winter Championship. Maciej Gładysz wygrał również podczas pierwszej rundy Eurocup-3 na austriackim Red Bull Ringu. 

Polak dołączy do mistrzowskiej ekipy

Maciej Gładysz przed rozpoczęciem przygody z bolidami jednomiejscowymi przez dziesięć lat rywalizował z sukcesami w międzynarodowym kartingu. W przyszłym roku dołączy do zespołu ART Grand Prix. Francuską ekipę 30 lat temu założył Fred Vasseur, obecny szef Ferrari w Formule 1. 

ART Grand Prix ma na swoim koncie 23 tytuły w kategorii kierowców i 21 tytułów zespołowych, będąc jedną z najbardziej utytułowanych ekip juniorskich w świecie motorsportu. W jej barwach mistrzostwa F3 i F2 wygrywali tacy kierowcy jak Hamilton, Russell czy Leclerc, dzisiaj czołowi zawodnicy F1. 

W ramach przyszłorocznych mistrzostw FIA Formula 3 kierowców czeka dziesięć weekendów wyścigowych podczas rund Grand Prix Formuły 1. Podczas każdego z nich odbędą się dwa wyścigi; sobotni sprint i niedzielny wyścig główny, poprzedzone oficjalnym treningiem i sesją kwalifikacyjną. Wszystkie sesje w Polsce pokaże na żywo stacja Eleven Sports.

Sezon rozpocznie się na początku marca na torze ulicznym w australijskim Melbourne. Po kwietniowych zmaganiach w Bahrajnie europejska część sezonu zacznie się w czerwcu na ulicach Monako.

Nowe wyzwania

Cztery z siedmiu pozostałych rund odbędą się na torach znanych Gładyszowi z wyścigów Eurocup-3; w Barcelonie, na austriackim Red Bull Ringu, belgijskim Spa-Francorchamps i włoskiej Monzy. Nowością będą z kolei dla tarnowianina zmagania na brytyjskim Silverstone, węgierskim Hungaroringu i ulicznym torze w Madrycie, gdzie sezon zakończy się w połowie września. 

Gładysz przesiądzie się z 270-konnego bolidu Tatuusa używanego w cyklu Eurocup-3, do 380-konnej Dallary napędzanej 3,4-litrowym, wolnossącym silnikiem V6 Mecachrome. Nowością dla niego będą także opony Pirelli. 

W ramach przygotowań do swojego debiutu, już w najbliższych dniach Maciej Gładysz weźmie udział w oficjalnych testach FIA F3, które odbędą się w hiszpańskim Jerez de la Frontera. To właśnie tam na początku roku Polak zadebiutował w bolidzie Eurocup-3 wygrywając wyścig pierwszej rundy Spanish Winter Championship. 

Sportowy rozwój tarnowianina możliwy jest nie tylko dzięki talentowi i ciężkiej pracy kierowcy, ale również wsparciu jego sponsorów; PKN Orlen, Solbet, Bruk-Bet, Zen.com, Maxton Design, województwa Małopolskiego, Polskiego Związku Motorowego i wspomnianej już Akademii Motorsportu Orlen.

Awans do FIA Formuły 3 w barwach zespołu ART Grand Prix to spełnienie marzeń moich i całej mojej rodziny – mówi Maciej Gładysz. – Jestem bardzo wdzięczny za tę szansę i dumny z dołączenia do tak utytułowanej ekipy. Od razu poczułem się w niej jak w domu, dlatego nie mogę doczekać się pierwszych testów i rozpoczęcia nowego rozdziału w mojej karierze. W sezonie 2025 wiele się nauczyłem i pokazałem, że mam tempo, aby zrobić w przyszłym roku kolejny krok. Zawsze mierzę wysoko, dlatego chcę nadal ciężko pracować i rozwijać się jako kierowca. Chciałbym także podziękować wszystkim partnerom, bez których pomocy ten krok nie byłby możliwy, a także niesamowitym, polskim kibicom, których doping bardzo wiele dla mnie znaczy. 

Cieszymy się, że możemy powitać Macieja w ART Grand Prix w sezonie 2026 – dodaje szef zespołu Sébastien Philippe. – Maciej zdobył cenne doświadczenie w Formule 4 i Eurocup-3, pokazując przy tym duży potencjał. FIA F3 to znaczący krok naprzód, a my z niecierpliwością czekamy na współpracę z Maćkiem, aby pomóc mu w dalszym rozwoju i w stawianiu czoła kolejnym wyzwaniom.

Kalendarz FIA Formula 3 2026:
  • 6–8 marca – Grand Prix Australii, Albert Park
  • 10–12 kwietnia – Grand Prix Bahrajnu, Bahrain International Circuit
  • 4–7 czerwca – Grand Prix Monako, Circuit de Monaco
  • 12–14 czerwca – Grand Prix Hiszpanii, Circuit de Barcelona-Catalunya 
  • 26–28 czerwca – Grand Prix Austrii, Red Bull Ring
  • 3–5 lipca – Grand Prix Wielkiej Brytanii, Silverstone
  • 17–19 lipca – Grand Prix Belgii, Spa-Francorchamps
  • 24–26 lipca – Grand Prix Węgier, Hungaroring
  • 4–6 września – Grand Prix Włoch, Monza
  • 11–13 września – Grand Prix Hiszpanii, tor uliczny w Madrycie

źródło: inf. prasowa

Udostępnij

Translate »