Rekordowa umowa La Liga. Telefonica i DAZN płacą ponad 1 mld euro rocznie
La Liga podpisała nową pięcioletnią umowę o transmisje z Telefónica i DAZN. Jednocześnie ligowe przychody z praw medialnych wzrosną ponad miliard euro rocznie.
LaLiga zawarła nową umowę z Telefónicą i DAZN na transmisję meczów przez następne pięć sezonów – od 2027/28 do 2031/32. Całkowita wartość pakietu krajowych praw medialnych osiągnęła 5,25 miliarda euro. Stanowi to wzrost o 6 procent w stosunku do poprzedniego cyklu. Liga będzie zarabiać ponad 1 miliard euro rocznie z praw telewizyjnych.
Każdy z operatorów otrzyma prawo do transmisji pięciu meczów w każdej kolejce. Telefónica – działająca poprzez platformę Movistar Plus+ – zapłaci 2,64 miliarda euro za cały okres pięcioletni. Daje to średnio 527 milionów euro rocznie. Istotna zmiana polega na tym, że Telefónica straciła wyłączność do trzech dni meczowych w sezonie, którą dotąd posiadała.
Trzecie miejsce w Europie. Jak La Liga wypada na tle konkurencji?
La Liga zajmuje trzecie miejsce wśród europejskich lig piłkarskich pod względem przychodu z krajowych praw telewizyjnych.
- Pierwszą pozycję zajmuje Premier League z przychodami na poziomie 1,67 miliarda funtów rocznie (około 1,91 miliarda euro), co wynika z umowy obowiązującej od sezonu 2025/26.
- Drugą pozycję zajmuje Bundesliga z przychodami 1,35 miliarda euro rocznie, również od sezonu 2025/26.
- Włoska Serie A zarabia 900 milionów euro rocznie z praw krajowych na podstawie umowy obowiązującej od sezonu 2024/25.
Łączne przychody LaLiga, łącznie z prawami do drugiej ligi, transmisji dla lokali komercyjnych i innych produktów, mają osiągnąć 6,135 miliarda euro. Prognozy dotyczą cyklu 2027/28-2031/32. Jeśli się spełnią, będzie to oznaczać wzrost o 9 procent.
Javier Tebas: Walka z piractwem kluczem do stabilności finansowej La Liga
Prezes LaLiga Javier Tebas wskazał, że wzrost wartości umowy wynika z determinacji ligi w zwalczaniu piractwa medialnego.
– W dzisiejszym skomplikowanym krajowym i międzynarodowym otoczeniu zapewnienie ponad 6,135 miliarda euro z krajowych praw medialnych i wzrostu o 9 procent, czyli ponad 500 milionów euro w stosunku do poprzedniego cyklu, to doskonała wiadomość dla stabilności finansowej naszych klubów – stwierdził Tebas w komunikacie La Liga.
Kluczowe elementy strategii LaLiga. Doskonalenie produktu audiowizualnego
La Liga zawarła również nową umowę z BBC Sport na dostęp do klipów i fragmentów meczów, które emitowane będą na platformach cyfrowych BBC. To rozszerza zasięg ligi na rynku brytyjskim.
Według oficjalnych dokumentów strategia LaLiga oparta była na trzech filarach: ciągłym doskonaleniu produktu audiowizualnego, kompleksowym podejściu do zwalczania piractwa oraz przezornym podejściu do nowego systemu handlowego UEFA, które pozwoliło na wcześniejsze zaplanowanie aukcji.