Marketing: Rebranding Sparty Wrocław
WTS Sparta Wrocław zaprezentowała swój nowy herb. Według władz klubu decyzja o potrzebie odświeżenia identyfikacji wizualnej aktualnego mistrza Polski na żużlu zapadła już kilka miesięcy temu, po spotkaniach i konsultacjach z kibicami oraz ekspertami w zakresie tworzenia nowoczesnego wizerunku marki organizacji sportowych.
Prace rozpoczęły się na przełomie 2021 i 2022 roku. Przy projekcie brał udział Jakub Malicki – niezwykle doświadczony projektant i grafik, który od prawie dwóch dekad tworzy znaki, kompletne systemy identyfikacji wizualnej oraz grafiki użytkowe. W tym czasie udanie współpracował z przeszło 100 organizacjami sportowymi i klubami.
– Znak graficzny klubu sportowego dzisiaj jest nie tylko symbolem lokalnej społeczności, ale również najważniejszym wyróżnikiem jego marki. W możliwie prostej formie kondensuje wartości organizacji, informuje kim klub chce być. Świadczy o profesjonalnym podejściu do wizerunku albo jego braku. Z tego względu rebranding Wrocławskiego Towarzystwa Sportowego Sparta był niezwykle inspirującym wyzwaniem – mówi Jakub Malicki, twórca nowej identyfikacji wizualnej WTS.
– Klub łączy bowiem długoletnią historię wrocławskiego żużla, z czym związana jest nazwa i barwy oraz 5 tytułów Mistrza Polski wywalczonych już pod szyldem WTS. Dlatego nowy emblemat zawiera połączenie dwóch najbardziej charakterystycznych elementów wizualnych Sparty Wrocław – pochodni olimpijskiej i akronimu WTS – dodaje.
Kompozycja nowego znaku nawiązuje do symbolu umieszczonego na plastronach wrocławskich żużlowców w latach ’60-’80. Jest to zdecydowanie najdłużej używana forma identyfikacji w historii klubu. Nowy herb łączy więc historyczne dziedzictwo Sparty z epoką WTS. Cała forma została uproszczona do dwóch kolorów – żółtego i czerwonego, co odzwierciedla nie tylko historyczne barwy klubu, ale i Wrocławia.
– Co było dla nas najistotniejsze w tym projekcie? Bardzo zależało nam na tym, by z ogromną troską i wrażliwością podejść do emocji i wartości, jakie niesie ze sobą nasz klub. Te emocje i wartości tworzą się dzięki budowaniu więzi opartych o jego historię. Wspólnie z Jakubem Malickim spędziliśmy wiele godzin, by sięgnąć do genezy żużlowej Sparty. Kolejnym krokiem było zaprezentowanie wspomnianych wartości w nowej, estetycznej i czytelnej formie graficznej. Ten znak na pewno będzie bardzo istotnym elementem ułatwiającym nam prowadzenie nowoczesnej komunikacji – ocenia Andrzej Rusko, prezes WTS.
– Przed dzisiejszą prezentacją nowego znaku przeprowadziliśmy konsultacje z kibicami, a także postanowiliśmy podzielić się efektem naszej pracy z zawodnikami i sztabem szkoleniowym WTS. Mogę powiedzieć tylko tyle, że przyjęli tę zmianę niezwykle ciepło. To był dla nas bardzo ważny głos – dodaje Rusko.