58% Polaków od jutra siada przed telewizorami
Ponad połowa (dokładnie 58%) Polaków zamierza oglądać mistrzostwa świata w Katarze – tak wynika z badań firmy badawczo-consultingowej Ipsos. To nieco wyżej od średniej światowej (ta wynosi 55%). Trudno jednoznacznie stwierdzić czy to dużo, czy mało. Widać jednak, że mimo szumnych deklaracji, nie obserwujemy jakkolwiek znaczącego bojkotu telewidzów. Tę, oraz pozostałe statystyki z raportu Ipsos, opisujemy poniżej.
Kto by się spodziewał, że posadzenie czterech liter na kanapie, celem obejrzenia mundialu, będzie wiązało się z wewnętrzną, moralną batalią (bo „konflikt” to zbyt lekkie określenie). Zewsząd dochodzą głosy ludzi, którzy – dla spokoju własnego sumienia – są gotowi odpuścić zmagania na splamionej krwi ziemii.
Warto jednak pamiętać, że – jak każdy bojkot – to sprawa zupełnie indywidualna, a zarazem nadzwyczaj trudna. Mało kto jest w stanie zrezygnować z doświadczenia tak kluczowego (wszak mundiali w życiu obejrzymy liczbę skończoną, a do tego niewielką) w imię wartości. Szczególnie wtedy, gdy ma się poczucie, że jednostkowa postawa nie ma żadnego znaczenia w obliczu całego krajobrazu.
IPSOS w 2018 roku niestety nie zadał respondentom takiego pytania, toteż trudno wyprowadzić jednoznaczne porównanie. Można bazować na danych TVP, jednak i tu nie mamy miarodajnego zestawienia (wiemy ile osób oglądało, nie wiemy ile intencjonalnie).
Można jednak przyjrzeć się oglądalności najpopularniejszego meczu turnieju, czyli Polska – Kolumbia – przynajmniej jedną minutę widziało 20,1 milionów Polaków, czyli 65% ówczesnej populacji.
Polski sport narodowy?
Badanie Ipsos boleśnie weryfikuje naszą fascynację sportem, skądinąd „narodowym”. Z 34 badanych państw, Polska zajmuje zaledwie 23 miejsce w metryce „pasja do futbolu” – tylko 13% badanych Polaków deklaruje wysokie zainteresowanie dyscypliną (za nami, co jeszcze ciekawsze, są Francuzi, Holendrzy i Belgowie). Największy odsetek pasjonatów znajdziemy w… Zjednoczonych Emiratach (a podium zamykają kraje z równie bogatą piłkarską tradycją – Arabia Saudyjska i Indonezja).
Za to, co czwarty Polak deklaruje, że celem włączenia jakiegoś meczu na mistrzostwach, zamierza wymknąć się z pracy lub szkoły. Gdzie nam jednak do Hindusów – w kluczowych momentach mundialu Indie na chwile zamarzną, bo aż 2 na 3 tamtejszych kibiców zamierza wymigać się od obowiązków.
Ipsos pyta też o przewidywania co do triumfatora turnieju. Tutaj mamy chichot mundialu sprzed niemal dekady – najwięcej spytanych wskazało Brazylię – 21%, a jako drugiego finalistę wskazano… a jakże, Niemców. Przebija się też kandydatura naszych grupowych rywali – szczególnie optymistyczni są bowiem sami Argentyńczycy, spośród których 72% spodziewa się złota.
Jak już było o dwóch z trzech naszych rywali – pozostał Meksyk. tutaj przede wszystkim widać, że tamtejsi kibice znacząco bardziej towarzysko podchodzą do oglądania meczów: 89% będzie oglądać z rodziną lub przyjaciółmi (u nas 80%), a 62% wybierze się do baru (u nas 38%).
Podobają Ci się nasze teksty? Wesprzyj nas na BuyCoffee! To dzięki Wam treści na TheSport.pl nadal mogą być ogólnodostępne. Dziękujemy za regularne odwiedzanie naszego portalu!
Zdjęcie: Pexels