58% Polaków od jutra siada przed telewizorami

Ponad połowa (dokładnie 58%) Polaków zamierza oglądać mistrzostwa świata w Katarze – tak wynika z badań firmy badawczo-consultingowej Ipsos. To nieco wyżej od średniej światowej (ta wynosi 55%). Trudno jednoznacznie stwierdzić czy to dużo, czy mało. Widać jednak, że mimo szumnych deklaracji, nie obserwujemy jakkolwiek znaczącego bojkotu telewidzów. Tę, oraz pozostałe statystyki z raportu Ipsos, opisujemy poniżej.

Kto by się spodziewał, że posadzenie czterech liter na kanapie, celem obejrzenia mundialu, będzie wiązało się z wewnętrzną, moralną batalią (bo „konflikt” to zbyt lekkie określenie). Zewsząd dochodzą głosy ludzi, którzy – dla spokoju własnego sumienia – są gotowi odpuścić zmagania na splamionej krwi ziemii.

Warto jednak pamiętać, że – jak każdy bojkot – to sprawa zupełnie indywidualna, a zarazem nadzwyczaj trudna. Mało kto jest w stanie zrezygnować z doświadczenia tak kluczowego (wszak mundiali w życiu obejrzymy liczbę skończoną, a do tego niewielką) w imię wartości. Szczególnie wtedy, gdy ma się poczucie, że jednostkowa postawa nie ma żadnego znaczenia w obliczu całego krajobrazu.

IPSOS w 2018 roku niestety nie zadał respondentom takiego pytania, toteż trudno wyprowadzić jednoznaczne porównanie. Można bazować na danych TVP, jednak i tu nie mamy miarodajnego zestawienia (wiemy ile osób oglądało, nie wiemy ile intencjonalnie).

Można jednak przyjrzeć się oglądalności najpopularniejszego meczu turnieju, czyli Polska – Kolumbia – przynajmniej jedną minutę widziało 20,1 milionów Polaków, czyli 65% ówczesnej populacji.

Polski sport narodowy?

Badanie Ipsos boleśnie weryfikuje naszą fascynację sportem, skądinąd „narodowym”. Z 34 badanych państw, Polska zajmuje zaledwie 23 miejsce w metryce „pasja do futbolu” – tylko 13% badanych Polaków deklaruje wysokie zainteresowanie dyscypliną (za nami, co jeszcze ciekawsze, są Francuzi, Holendrzy i Belgowie). Największy odsetek pasjonatów znajdziemy w… Zjednoczonych Emiratach (a podium zamykają kraje z równie bogatą piłkarską tradycją – Arabia Saudyjska i Indonezja).

Za to, co czwarty Polak deklaruje, że celem włączenia jakiegoś meczu na mistrzostwach, zamierza wymknąć się z pracy lub szkoły. Gdzie nam jednak do Hindusów – w kluczowych momentach mundialu Indie na chwile zamarzną, bo aż 2 na 3 tamtejszych kibiców zamierza wymigać się od obowiązków.

https://superbet.pl/rejestracja?bonus=THESPORT

Ipsos pyta też o przewidywania co do triumfatora turnieju. Tutaj mamy chichot mundialu sprzed niemal dekady – najwięcej spytanych wskazało Brazylię – 21%, a jako drugiego finalistę wskazano… a jakże, Niemców. Przebija się też kandydatura naszych grupowych rywali – szczególnie optymistyczni są bowiem sami Argentyńczycy, spośród których 72% spodziewa się złota.

Jak już było o dwóch z trzech naszych rywali – pozostał Meksyk. tutaj przede wszystkim widać, że tamtejsi kibice znacząco bardziej towarzysko podchodzą do oglądania meczów: 89% będzie oglądać z rodziną lub przyjaciółmi (u nas 80%), a 62% wybierze się do baru (u nas 38%).

Link do raportu Ipsos

Podobają Ci się nasze teksty? Wesprzyj nas na BuyCoffee! To dzięki Wam treści na TheSport.pl nadal mogą być ogólnodostępne. Dziękujemy za regularne odwiedzanie naszego portalu!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zdjęcie: Pexels

Rafał Hydzik

Udostępnij

Translate »