79. ORLEN Rajd Polski za nami. Triumf Sesksa i Francisa

Martins Sesks i Renars Francis (Skoda Fabia RS Rally2) wygrali ORLEN 79. Rajd Polski – trzecią rundę Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) i drugie zawody w kalendarzu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP). Sesks to pierwszy kierowca z Łotwy, który triumfował w Rajdzie Polski. Na drugim miejscu rywalizację zakończyli Nowozelandczycy Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 N Rally2). Po raz trzeci z rzędu na podium polskiej rundy FIA ERC stanęli Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2), którzy osiągnęli metę na trzeciej pozycji.

79. edycję Rajdu Polski rozegrano w dniach 19-21 maja. Zawodnicy mieli do pokonania trasę o długości 919,47 km, z czego 182,06 km to dystans 16 szutrowych odcinków specjalnych. Łącznie do rywalizacji przystąpiło 81 załóg, w tym 60 w ramach mistrzostw Europy. W rundzie RSMP wzięły udział 33 załogi, a 26 z tego grona walczyło o punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu. Podczas obu etapów panowała słoneczna, bezdeszczowa pogoda, a zawodnicy rywalizowali na suchej nawierzchni. 

W klasyfikacji generalnej imprezy zwyciężyli Martins Sesks i Renars Francis (Skoda Fabia RS Rally2). W drodze do tego sukcesu Łotysze wygrali 8 z 16 odcinków specjalnych. Drugie miejsce, ze stratą 39,6 sekundy do zwycięzców, wywalczyli Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 N Rally2). Dzięki temu wynikowi Nowozelandczycy umocnili się na prowadzeniu w punktacji mistrzostw Europy. Na trzeciej pozycji finiszowali Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2), których od zwycięzców dzieliło 1:04,9 s. Dla dwukrotnych mistrzów Polski to trzecie z rzędu podium w Rajdzie Polski. 

Kluczowy dla losów rywalizacji o zwycięstwo był drugi przejazd oesu Świętajno (18,54 km), na którym Sesks i Francis pokonali dotychczasowych liderów – Paddona i Kennarda o 7,6 sekundy. Na kolejnych próbach Łotysze sukcesywnie powiększali przewagę. Nowozelandczycy próbowali odpowiedzieć rywalom, ale po tym jak przebili oponę na jednym z niedzielnych oesów musieli jechać już bardziej zachowawczo. Z serwisu wyjechali tylko z jednym kołem zapasowym, więc uszkodzenie kolejnej opony mogłoby zmusić ich do wycofania się z rajdu i utraty drugiego miejsca.

To był świetny trening przed moją domową rundą mistrzostw Europy, czyli Rajdem Lipawy, który już za miesiąc. Przed nami oczywiście jeszcze dużo pracy, ale prędkość jaką tu pokazaliśmy jest dobrym prognostykiem – mówił Martins Sesks

Świetny wynik, choć za nami bardzo trudny dzień. Po dwóch kapciach w niedzielę kilka oesów musieliśmy pokonać bez koła zapasowego. Nie wszystko poszło dziś zgodnie z planem, ale z punktu widzenia walki o mistrzostwo drugie miejsce jest cenne – komentował Hayden Paddon na mecie ostatniego oesu.

Bardzo się cieszę, bo poziom rywalizacji był wyższy niż w ubiegłym roku, a my po raz kolejny jesteśmy na podium. Jestem zadowolony z naszej dzisiejszej jazdy. W sobotę mieliśmy lepsze i gorsze momenty. Niestety na kończącym zmagania Power Stage nie mogłem atakować tak mocno, jak chciałem, bo mieliśmy problemy z hamulcem ręcznym – wyjaśniał Mikołaj Marczyk.

Sesks to pierwszy Łotysz, który zwyciężył w Rajdzie Polski. Dla 23-latka z Lipawy to drugi w karierze triumf w rundzie Europejskiego czempionatu. Pierwsze zwycięstwo odniósł w ubiegłorocznym Rajdzie Lipawy.

Na czwartym miejscu uplasował się norwesko-szwedzki duet Mads Ostberg/Patrik Barth (Citroen C3 Rally2, +1:12,9 s), a czołową piątkę zamknęli mistrzowie Finlandii – Mikko Heikkila i Samu Vaaleri (Skoda Fabia Rally2 evo, +1:16,7 s).

Punkty za Power Stage (finałowy, dodatkowo punktowany odcinek rajdu) zdobyli Ostberg/Barth (5 pkt), Heikkila/Vaaleri (4 pkt), Paddon/Kennard (3 pkt), Franceschi/Escartefigue (2 pkt) oraz Sesks/Francis (1 pkt).

Zmagania w klasie ERC3 zdominowali Jon Armstrong i Cameron Fair (Ford Fiesta Rally3). Brytyjczycy zwyciężyli z przewagą blisko 17 minut nad kolejną załogą.

ORLEN 79. Rajd Polski był pierwszą rundą ERC Junior – młodzieżowego cyklu w ramach europejskiego czempionatu. Zmagania w tej serii w najlepszy możliwy sposób, bo od zwycięstwa, rozpoczęli Norwegowie – Ola Nore jnr. i Rune Eilertsen (Renault Clio Rally4). 22-letni kierowca był również najszybszy w kategorii ERC4, przeznaczonej dla zawodników w samochodach z napędem na jedną oś.

Sesks i Francis zwyciężyli również w klasyfikacji rundy krajowego czempionatu i zostali nowymi liderami punktacji RSMP. Drugie miejsce wywalczyli Marczyk i Gospodarczyk, a na najniższym stopniu podium rundę RSMP ukończyli Grzegorz Grzyb z Adamem Biniędą (Skoda Fabia Rally2 evo). Dotychczasowi liderzy punktacji RSMP stracili do Łotyszy 4:14,1 s.

W klasyfikacji RSMP Power Stage z punktami ukończyli Sesks/Francis (5 pkt), Marczyk/Gospodarczyk (4), Płachytka/Gerber (3), Grzyb/Binięda (2) oraz Byśkiniewicz/Siatkowski (1).

Punkty za zwycięstwo w klasie 3 (samochody Rally3) zgarnęli Marek Bała i Marek Roefler (Ford Fiesta Rally3). Z kolei w gronie zawodników w samochodach z napędem na jedną oś szybką, skuteczną i dojrzałą jazdę pokazał Gracjan Predko, pilotowany przez Michała Jurgałę (Peugeot 208 Rally4). Olsztynianin jechał równo i unikał przygód, dzięki czemu zwyciężył w klasyfikacji 2WD i w klasie 4, umacniając się na pozycji lidera obu kategorii.

W punktacji mistrzostw Europy prowadzą Paddon i Kennard (85 pkt), a kolejne miejsca zajmują Sesks/Francis (48 pkt), Ostberg/Barth (48 pkt), Bonato/Boulloud (47) oraz Llarena/Fernandez (41). W tabeli RSMP na pierwszym miejscu są Sesks i Martins (60 pkt), a za nimi plasują się Grzyb z Biniędą (55) oraz Płachytka i Gerber (49).

Kolejną rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski będzie 42. Rajd Podlaski (2-3 czerwca). Z kolei uczestnicy mistrzostw Europy zmierzą się w Rajdzie Lipawy (17-18 czerwca) na Łotwie. 

ORLEN 79. Rajd Polski – klasyfikacja końcowa FIA ERC:

1. Sesks/Francis (LVA/LVA, Skoda Fabia RS Rally2) 1:34:57,8 s

2. Paddon Kennard (NZL/NZL, Hyundai i20 N Rally2) +39,6 s

3. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +1:04,9 s

Udostępnij

Translate »