Co należy wiedzieć przed Super Bowl LVII?

Poznaliśmy zespoły, które zagrają w Super Bowl LVII – będą to Philadelphia Eagles i Kansas City Chiefs. Tegoroczny finał NFL odbędzie się w nocy z niedzieli na poniedziałek 12/13 lutego na stadionie State Farm w Arizonie. Polscy kibice będą mogli oglądać to spotkanie w Telewizji Polskiej. Co należy wiedzieć przed kickoffem najważniejszego meczu roku w USA?

W półfinale Philadelphia Eagles bez większych problemów poradzili sobie z San Francisco 49ers, pewnie wygrywając 31:7. Z kolei Kansas City Chiefs zrewanżowali się za zeszły rok Cincinnati Bengals, których pokonali po ekscytującym spotkaniu 23:20.

 

W Super Bowl – jak to w finale – może wydarzyć się wszystko. Chiefs zmagają się jednak ze swoimi problemami – dowodzący ofensywą Patrick Mahomes nieustannie boryka się z kontuzją kostki, a z urazami walczą również skrzydłowi Kansas. Do tej pory „Wodzowie” potrafili sobie z tym radzić, jednak zabójcza defensywa Eagles może okazać się dla nich zbyt mocna. Jeżeli Philadelphia zagra na swoim najwyższym poziomie, powinna być nie do przejścia.

Gdzie oglądać?

Podobnie jak rok i dwa lata temu polscy fani będą mogli śledzić najważniejszą sportową imprezę w USA na antenie TVP Sport. 57. Super Bowl rozpocznie się o godz. 0:30 w poniedziałek 13 lutego czasu polskiego, a transmisja telewizyjna najprawdopodobniej ruszy w okolicach północy. Mecz odbędzie się na stadionie State Farm w Glendale – domowym obiekcie Arizona Cardinals.

 
Garść historycznych statystyk

Dla Eagles będzie to czwarty występ w Super Bowl w historii. Do tej pory zespół z Philadelphii zdołał wygrać najważniejszy mecz sezonu jedynie raz – w 2018 roku Eagles pokonali New England Patriots 41:33. Wcześniej dotarli do finału ligi w 1981 i 2005 roku.

Z kolei dla Chiefs to dopiero trzecie Super Bowl, jednak jednocześnie trzecie w ciągu ostatnich czterech lat. Zespół z Kansas wzniósł trofeum za wygraną w finale NFL w 2020 roku i dotarł do finału również rok później – jednak bez ostatecznego sukcesu. 

W poprzednim sezonie Eagles co prawda awasowali do play-offs, jednak odpali już w pierwszej rundzie. Z kolei Chiefs zaszli aż do półfinału, w którym ulegli Bengals – w tym roku role się odwróciły. W zeszłorocznym finale zwyciężyli Los Angeles Rams, którzy tym razem nie awansowali jednak nawet do fazy play-off.

Co poza sportem?

Niemal co roku finał NFL śledzi ponad 100 milionów Amerykanów, a więc blisko 1/3 ludności całych Stanów Zjednoczonych. Do tego dochodzą kibice z całego świata, a tych również nie brakuje. Dla przykładu – w Niemczech co roku finał NFL śledzi około 2 miliony osób, mimo że ten odbywa się – w naszej strefie czasowej – w środku nocy.

Każdy jednak wie, że w Super Bowl sam mecz jest zaledwie elementem całego widowiska. Duża część kibiców bardziej niż na samo spotkanie, czeka na koncert w przerwie meczu, czyli Halftime Show. W tym roku imprezę swoją obecnością uświetni Rihanna. Co ciekawe, możliwość wystąpienia podczas finału NFL stała się prawdopodobnie również bodźcem do wznowienia kariery przez piosenkarkę z Barbadosu – ostatni album Rihanny ukazał się w 2016 roku, a niedawno zaczęła nagrywać nową płytę. Ostatni raz Rihanna zaśpiewała na scenie sześć lat temu podczas gali Grammy Awards. W zeszłym roku na Halftime Show wystąpili Dr. Dre, Snoop Dogg, Eminem, Mary J. Blige i Kendrick Lamar. Co ciekawe, NFL nie płaci artystom za występy podczas Super Bowl – zaszczytem jest dla nich samo zaproszenie na imprezę.

 

Częścią całego wydarzenia są również reklamy – niektórzy widzowie również czekają na nie bardziej niż na sam mecz. Czołowe agencje reklamowe przygotowują na Super Bowl swoje najlepsze i najbardziej kreatywne prace, które mają stać się integralną częścią całego widowiska. Występuje w nich plejada celebrytów i sportowców. Dyskusje o reklamach przygotowanych na finał NFL w mediach są szeroko prowadzone już na długo przed samym wydarzeniem, a u bukmacherów możemy odnaleźć masę zakładów związanych ze spotami reklamowymi. Aby pokazać się w telewizji w trakcie Super Bowl największe marki płacą horrendalne sumy. Reklamodawców nie odstrasza fakt, że w tym roku publikacja 30-sekundowego spotu reklamowego podczas Super Bowl kosztuje ponad 7 milionów dolarów. Większość czasu antenowego została wyprzedana na długo przed startem sezonu.

https://superbet.pl/rejestracja?bonus=THESPORT

Fot. NFL

Filip Skalski

Udostępnij

Translate »