Czy warto sięgnąć po „Think BIG”? Przeczytaj recenzję książki

Agencja Publicon Sport stworzyła pierwsze kompendium wiedzy o marketingu sportowym i sponsoringu napisane przez zespół praktyków. Czy wiedza przekazana w książce “Think Big” faktycznie jest tak unikatowa, a tytuł rewolucyjny? Sprawdziliśmy to!

„Think Big. Jak wprowadzić marketing sportowy, sponsoring i rynek sportu w nowe czasy” to publikacja łącząca wiele aspektów: dobre praktyki w sponsoringu, relacje sportu z biznesem, pozyskiwanie finansowania, inwestowanie w lokalne kluby, PR i social media czy branding.

Książka została wydana w bardzo przyjemnej formie. Zawiera wywiady, studia przypadku, checklisty czy przydatne linki w przypisach. Ponadto “Think Big” zawiera praktyczne porady dla marek, ekspertów ds. komunikacji, sportowców i organizacji, aby pomóc w zrozumieniu i wykorzystaniu kluczowych elementów skutecznego funkcjonowania w świecie sportu i biznesu.

Lista nazwisk osób, które dzielą się w tej książce swoją wiedzą jest naprawdę imponująca. Swoje rozdziały w “Think BIG” mają: Szymon Sikorski (CEO Publicon Sport), Agata Pniewska (Dyrektor Wykonawczy ds. Sponsoringu ORLEN), Marcin Szczupak (Dyrektor Badań i Rozwoju PSMM Monitoring & More) czy Michał Czechowicz (Dyrektor marketingu sportowego i kolekcji teamwear 4F) czy Mikołaj Sokół (najlepszy polski dziennikarz zajmujący się F1).

Ważna wiedza dla sportowców

Publikacja jest także bardzo cennym źródłem wiedzy dla sportowców. W dzisiejszym świecie istotne z perspektywy zawodników są zasięgi. Najlepszym przykładem są organizacje freak fightowe, w których zasięgowi influencerzy zarabiają fantastyczne pieniądze – często w przeciwieństwie do zawodowców. Aby wynegocjować lepsze kontrakty, bądź aby po prostu zainteresować potencjalnego sponsora, niezbędne są nam zasięgi.

Szymon Sikorski i Weronika Sieniuć w swoim rozdziale „Sportowiec w social mediach. Jak zyskać przewagę w sieci” przedstawiają możliwości, jakie mają sportowcy, aby zainteresować sobą szersze grono odbiorców. Mowa jest także o trendach w internecie, czy tym jakie kanały wybrać do konkretnego rodzaju contentu. Sportowcy znajdą tutaj także szeroką paletę inspiracji oraz narzędzi, które pomogą im „w zdobywaniu świata social mediów”. 

Tego potrzebują związki sportowe

Związki sportowe w Polsce mają różne opinie wśród kibiców. “Think Big” jest dla nich wartościowym źródłem inspiracji także do poprawienia swojego PR-u oraz sposobów komunikacji czy pielęgnowania wizerunku. W rozdziale „Dobry PR w sporcie. Jak efektywnie i efektownie komunikować projekty sportowe?” Michał Tkaczyszyn formułuje wskazówki, które mogą być wyznacznikiem w komunikacji projektów sportowych oraz pracy z mediami. 

Istotną rolę dla związków sportowych w procesie ocieplenia ich wizerunku jest odgrywa współpraca z mediami. Media zawsze będą pisać o napastniku Barcelony, tenisiście z pierwszej „10” rankingu ATP czy starcie trzykrotnej medalistki igrzysk olimpijskich. Większym wyzwaniem jest pozyskanie atencji dla tych sportowców, którzy dopiero aspirują, często reprezentując bardziej niszowe dyscypliny sportowe. Sukces zawsze buduje zainteresowanie, lecz autor rozdziału przedstawia też kilka uniwersalnych zasad, które zwiększają świadomość marki i optymalizują współpracę z mediami.

Istotnych rozdziałów dla związków sportowych jest jednak w tej książce znacznie więcej. Piotr Hoffman pisze o dwóch perspektywach sponsoringu sportu, a Szymon Sikorski w rozmowie z Dyrektor Wykonawczą ds. Sponsoringu ORLEN Agatą Pniewską dyskutuje o tym, jak budować relacje ze sponsorem. Marcin Szczupak z kolei rozkłada na czynniki pierwsze to, jak powinna wyglądać efektywna współpraca sponsorowanego i sponsora. Dzięki tej kompleksowej publikacji można wiele nauczyć się na temat pozyskiwania sponsora do związków sportowych, klubów czy nawet dla siebie – w przypadku sportowca.

Jak zarządzać klubem sportowym?

Wiele osób chciałoby zostać włodarzem klubu sportowego. Ale czy na lokalnym klubie sportowym da się zarobić? Bardzo dobrze wie o tym dzielący się swoją wiedzą w rozmowie z Miłoszem Markiem Kajetan Maćkowiak – właściciel siatkarskiej Gwardii Wrocław. Biznesmen w przeszłości „stał po drugiej stronie barykady”, kiedy jako właściciel firmy był jednym ze sponsorów grającego w angielskiej Premier League Wolverhampton. 

Maćkowiak opowiada o swoich doświadczeniach jako sponsor klubu z najlepiej piłkarskiej ligi świata, jednocześnie sugerując, dlaczego w Polsce jest tak mało podmiotów prywatnych, które chcą inwestować w sport. Na szczególną uwagę zasługuje zdanie zdanie: „Ludzie muszą zrozumieć, że sport nie sprzedaje i nie ma sprzedawać. Sport ma budować wizerunek i realizować cele biznesowe: partnerstwo czy rozszerzanie portfolio produktów.

Nowa jakość marketingu sportowego

Jak czytamy w opisie „Think Big” – głównym celem tej książki jest wprowadzenie marketingu sportowego na jeszcze wyższy poziom. Czym jest ten wyższy poziom? O tym świetnie na przykładzie Formuły 1 pisze Mikołaj Sokół. Telewizyjna oglądalność królowej motosportu bije rekordy, a uznany dziennikarz, który śledzi rozwój F1 „od środka” opowiada o kulisach wielkiego sukcesu. 

Michał Ulidis w intrygującym rozdziale „Branding i komunikacja marki w sporcie” słusznie zauważa, że ludzie od zawsze używali sportu, aby uciec od swoich codziennych trosk i problemów. Dyrektor kreatywny agencji Publicon przedstawia związki brandingu ze sportem oraz przedstawia strategię komunikacji w pięciu krokach. Wiele przykładów brandingu pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, gdzie takie ligi sportowe, jak NFL, NBA czy NHL są najbardziej wartościowymi na świecie i na poziomie komunikacyjnym od lat kroczą tuż przed Europejczykami. 

Sięgnij po pierwszą publikację, która zderza ze sobą poglądy tak szerokiej grupy specjalistów: www.publiconsport.pl/thinkbig

Udostępnij

Translate »