Komercyjne święto sportu. To najdroższy mecz w historii?

W nocy z niedzieli na poniedziałek polskiego czasu na Allegiant Stadium w Paradise w Las Vegas (Nevada) rozpocznie się prawdopodobnie jedno z najdroższych wydarzeń sportowych w historii. Super Bowl, czyli finał ligi NFL to niemal święto narodowe w Stanach Zjednoczonych. W tym roku ceny wejściówek na starcie Kansas City Chiefs i San Francisco 49ers biją rekordy. Jaka jest skala komercyjna tego pojedynku?

Super Bowl to największe wydarzenie sportowe w Stanach Zjednoczonych, które ogromne zainteresowanie budzi również w innych częściach świata. W USA finał NFL gromadzi przed telewizorami mniej więcej co trzeciego Amerykanina, co przekłada się również na niesamowity anturaż spotkania. Najważniejszy mecz sezonu w futbolu amerykańskim jest nie tylko wydarzeniem sportowym, a częścią popkultury za oceanem.

Nic więc dziwnego, że wokół Super Bowl obracają się setki milionów dolarów. Co roku przytaczane są statystyki dotyczące kosztów, z jakimi muszą się liczyć reklamodawcy. 30-sekundowy spot podczas meczu kosztuje w tym roku 7 milionów dolarów, czyli nieco ponad 28 milionów złotych. Taka inwestycja jest jednak opłacalna, bo Amerykanie nie oszczędzają na święcie swojej ukochanej dyscypliny. W weekend zwieńczony Super Bowl wydadzą według National Retail Federation szacunkowo 17,3 mld dolarów. Mowa o wydatkach powiązanych z meczem jak bilety, odzież, telewizory czy żywność.

Niemniejsze zainteresowanie niż wydarzenia na boisku budzi half-time show, czyli występ muzyczny w przerwie finału. Pojawienie się muzyka na arenie traktowane jest jako wyróżnienie, które w tym roku spotkało Ushera. Wielokrotny triumfator Grammy zapowiedział, że oprócz niego na scenie pojawią się gwiazdy, ale nazwiska są utrzymane w tajemnicy. Na trybunach największą gwiazdą ma być partnerka zawodnika Kansas City Chiefs, Taylor Swift. Piosenkarka przyjedzie na mecz do Las Vegas dla Travisa Kelce’a.

Skalę zainteresowania Super Bowl obrazują również ceny biletów na spotkanie. Na kilkanaście godzin przed meczem najtańsze wejściówki były wydatkiem rzędu niemal 6 tysięcy dolarów (24 tys. złotych). Dla porównania wejściówki na finał Ligi Mistrzów można kupić za kilkaset złotych. Jak podaje Seat Geek, średnia cena biletu na Super Bowl wynosi ponad 12 tysięcy dolarów. To rekord wszechczasów. Mecz na żywo zobaczy 65 tys. kibiców.

Spotkanie na Allegiant Stadium rozpocznie się z niedzieli na poniedziałek (11/12 lutego) o 00:05. W Polsce spotkanie można śledzić na żywo na antenach Polsatu oraz w streamingu Polsat Box Go.

Udostępnij

Translate »