Mistrzowie, triumfatorzy i rekordziści z 25 państw na starcie ORLEN 79. Rajdu Polski

ORLEN 79. Rajd Polski – trzecia odsłona sezonu Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) odbędzie się w dniach 19-21 maja. Na trasie zawodów zobaczymy między innymi zwycięzców rund WRC, mistrzów Europy i Polski, poprzednich triumfatorów imprezy, a także jej rekordzistę, który ma na swoim koncie blisko 30 startów w Rajdzie Polski.

84 załogi zgłosiły się do tegorocznej edycji drugiego najstarszego rajdu świata. W tym gronie są zawodnicy z 25 państw, w tym z tak odległych krajów jak Meksyk, Nowa Zelandia, Argentyna czy Japonia.

Aż 47 duetów będzie dysponować widowiskowymi samochodami z napędem na cztery koła, z czego 35 to najszybsze i najbardziej zaawansowane rajdówki klasy Rally2/R5. 64 załogi powalczą o punkty w ramach rundy mistrzostw Europy. ORLEN 79. Rajd Polski to również część kalendarza krajowego czempionatu, w którym punktować będą 34 duety (część z nich zgłoszona do obu cykli).

– Bardzo się cieszę, że możemy zapowiedzieć to bardzo ważne wydarzenie dla PZM i całego środowiska rajdowego. Mamy rajd z wielką historią, wspaniałą imprezę, której nie byłoby bez naszych partnerów, w tym przede wszystkim PKN Orlen, który jest z nami kolejny rok, a także bez Mikołajek oraz Warmii i Mazur – mówił Michał Sikora, prezes Polskiego Związku Motorowego.

– To zdecydowanie wyjątkowa impreza dla PKN ORLEN. Rajd Polski na stałe wpisał się w kalendarz wydarzeń, które z dumą wspieramy. Patrzymy na sponsoring wielopoziomowo, budując rozpoznawalność marki na wielu płaszczyznach, również poza granicami kraju. ORLEN 79. Rajdu Polski to najważniejsze wydarzenie motorsportowe w Polsce i cieszymy się, że możemy dać kibicom wiele radości, a jednocześnie prezentować potencjał kraju, regionu i wspierać nasze cele biznesowe – powiedziała Agata Pniewska, dyrektor wykonawczy ds. sponsoringu w PKN ORLEN. 

Liczne grono faworytów

W mocnej obsadzie ORLEN 79. Rajdu Polski jest wielu kandydatów do zajęcia czołowych miejsc w polskiej rundzie FIA ERC. Bez wątpienia są nimi zwycięzcy rund WRC i kierowcy z doświadczeniem z zespołów fabrycznych, tacy jak Hayden Paddon (pilot: John Kennard, Hyundai i20 Rally2) czy Mads Ostberg (pilot: Patrik Barth, Citroen C3 Rally2). Paddon przyjedzie do Mikołajek jako lider punktacji FIA ERC. Nowozelandczyk dwukrotnie stawał na podium Rajdu Polski, kiedy impreza była rundą światowego czempionatu (2016 i 2017).

Start zapowiedzieli także Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2). Ubiegłoroczni triumfatorzy imprezy koncentrują się co prawda w tym sezonie na rywalizacji w WRC2, ale start w ich ulubionym rajdzie był priorytetem. Reprezentanci ORLEN Team przystąpią do walki na mazurskich szutrach zaledwie kilka dni po Rajdzie Portugalii (5. runda WRC, 12-14 maja).

Bardzo się cieszę, że wystartujemy na Mazurach w 79. ORLEN Rajdzie Polski. Walczyliśmy do samego końca o to, aby pojawić się w Mikołajkach i cieszę się, że dzięki wsparciu naszych partnerów to się nam uda. Zależało nam na tym, aby wystartować w tej imprezie – zaznaczył Mikołaj Marczyk.

W ubiegłym roku wygraliśmy ten rajd – rundę mistrzostw Europy – i mamy z tamtych chwil niesamowite wspomnienia. Myślę, że to był nasz największy sukces sportowy jak do tej pory. Rywalizacja w ERC wskoczyła w tym roku na jeszcze wyższy poziom. Pojawią się Mads Ostberg, Hayden Paddon, czy Kajetan Kajetanowicz. Będziemy i my z Szymonem. Organizator przygotował nowe odcinki specjalne, więc zapowiada się ciekawie. Zapraszamy wszystkich kibiców – to będzie największe wydarzenie motorsportowe w Polsce – podsumował zawodnik reprezentujący ORLEN Team. 

Prosto z Portugalii udajemy się na Mazury. Start w 79. ORLEN Rajdzie Polski to dla mnie pewnego rodzaju duma i zaszczyt. Zawsze chcemy startować w Polsce, przed naszymi kibicami. Mazury, piękne szutry – czego chcieć więcej? W ubiegłym roku wygraliśmy ten rajd, teraz znowu chcemy powalczyć o jak najwyższą lokatę. Chciałbym, aby ten rajd był zawsze stałym elementem naszego kalendarza – podkreślił Szymon Gospodarczyk.

Trasy rajdu trochę się zmieniły. Pojawiają się nowe odcinki specjalne, zlokalizowane bardziej w okolicach Olsztyna. To na pewno będzie kolejne ciekawe wyzwanie. Na pewno na Mazurach pojawi się mnóstwo kibiców – już nie możemy się doczekać tego startu – zakończył pilot Mikołaja Marczyka.

Do grupy zawodników, którzy zaprezentowali już świetne tempo w polskim klasyku, należą również aktualni mistrzowie Polski – Tom Kristensson i Andreas Johansson (Citroen C3 Rally2), Przed rokiem Szwedzi ulegli tylko Marczykowi i Gospodarczykowi. Kolejni utytułowani kierowcy na liście zgłoszeń to Efren Llarena – urzędujący mistrz Europy (pilotka: Sara Fernandez, Skoda Fabia RS Rally2) oraz Pontus Tidemand (pilotka: Julia Thulin, Ford Fiesta Rally2). 32-letni Szwed ma na swoim koncie triumfy w Junior WRC (2013), mistrzostwach Azji i Pacyfiku (2015) i WRC2 (2017). 

Pretendentami do sukcesu w Mikołajkach są również aktualni mistrzowie Finlandii – Mikko Heikkila i Vaaleri Samu (Skoda Fabia Rally2 evo) oraz Osian Pryce triumfator mistrzostw Wielkiej Brytanii w sezonie 2022, którego w Polsce będzie pilotował bardzo doświadczony Belg Stephane Prevot (Skoda Fabia Rally2 evo).

Walkę w FIA ERC od ORLEN 79. Rajdu Polski rozpocznie młody kierowca o nazwisku, które kojarzy z pewnością każdy fan rajów na świecie. Max McRae, bo o nim mowa, to wnuk Jimmy’iego McRae, syn Alistera i bratanek słynnego Colina. 18-latek skorzysta z Opla Corsy Rally4 i powalczy w ramach kategorii ERC Junior. Co ciekawe, będzie to pierwszy start przedstawiciela rodziny McRae na polskich oesach, ponieważ ani Jimmy, ani Colin czy Alister nie ścigali się w naszym kraju.

Wielcy mistrzowie na trasie 

Łącznie mają na swoim koncie pięć zwycięstw w Rajdzie Polski, a kiedyś tworzyli załogę – Kajetan Kajetanowicz i Maciej Wisławski, bo o nich mowa, także pojawią się na trasie tegorocznej edycji polskiego klasyka, choć w innych rolach.

Kajetan Kajetanowicz, trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski (2010, 2011 i 2013), pojedzie jako tzw. zerówka, czyli samochód organizatora, otwierający trasę przed przejazdem załóg rywalizujących w zawodach. Trzykrotny mistrz Europy skorzysta z najnowszej rajdówki z Mlada Boleslav, a więc Skody Fabii RS Rally2, którą następnie wystartuje w Rajdzie Sardynii (2-4 czerwca). Na prawym fotelu usiądzie Maciek Szczepaniak – etatowy pilot Kajetanowicza, który także ma na swoim koncie zwycięstwo w Rajdzie Polski odniesione w 2006 roku. 

– Z tym rajdem mam dobre wspomnienia, wygrywaliśmy go wielokrotnie różnymi samochodami. Mazurskie szutrowe odcinki specjalne są jednymi z najpiękniejszych na świecie. Mam nadzieję, że będziemy jechać w miarę szybko, ale oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, jaką będziemy mieć rolę. Pojedziemy jako załoga funkcyjna, a więc duża odpowiedzialność przed nami – powiedział ustronianin.

Z kolei dla Macieja Wisławskiego będzie to już 29. start w Rajdzie Polski. Legendarny pilot ze Skierniewic zadebiutował w tej imprezie blisko 50 lat temu – w 1974 roku. Popularny „Wiślak” utworzy załogę z Andrzejem Kalitowiczem w Toyocie Celica GT-4.

– Dla każdego z nas Rajd Polski jest wyjątkowym wydarzeniem pod wieloma względami. Dla mnie to już 29. start w imprezie, dzięki której wszedłem w inny świat rajdów. Drugie miejsce, które wywalczyliśmy z „Hołkiem” w 1995 roku, po wspaniałej walce, było dla nas trampoliną do dalszej kariery. To było pierwsze podium polskiej załogi po 20 latach i wynik, który umożliwił nam starty w mistrzostwach Europy i Świata – skomentował Maciej Wisławski.

Nowa trasa, nowe wyzwania

Zawodników, którzy wezmą udział w tegorocznej edycji Rajdu Polski czekają nowe wyzwania w postaci dwóch nowych odcinków specjalnych.

– Co roku szukamy nowych możliwości i analizujemy, jak urozmaicić rywalizację sportową w Rajdzie Polski. W tym roku mamy dwa nowe oesy – Barczewo i Biskupiec, które z pewnością będą stanowić wyzwanie dla kierowców. To próby z dobrą nawierzchnią, co z pewnością docenią zawodnicy i kibice – stwierdził Krzysztof Maciejewski, dyrektor ORLEN 79. Rajdu Polski 

Zwycięzców rajdu wyłoni szesnaście szutrowych oesów o łącznej długości 182,6 km. Zawody rozpoczną się w piątek, 19 maja od odcinka kwalifikacyjnego Baranowo (3,46 km). Następnie zawodnicy spotkają się na ceremonii startu na rynku w Mikołajkach, a wieczorem zmierzą się na torze Mikołajki Arena (2,5 km).

Harmonogram sobotniego etapu zawodów (20 maja) składa się z czterech oesów, z czego trzy będą pokonywane dwukrotnie. Pętlę otworzy najdłuższy w rajdzie OS Świętajno (18,54 km). Następnie załogi pojadą na zmodyfikowane warianty oesów Markowskie (13,53 km) i Wieliczki (17,35 km). Etap zakończą starciem na torze Mikołajki Arena. 

W niedzielę (21 maja) rywalizacja przeniesie się na zachód od Mikołajek. Organizatorzy przygotowali cztery próby, na których załogi pojawią się po dwa razy: Barczewo (10,73 km), Biskupiec (12,3 km), Gmina Mrągowo (9,4 km) oraz Mikołajki (6,68 km). Finałową pętlę rajdu zakończy Power Stage Gmina Mrągowo. Ceremonia zakończenia zawodów i rozdanie pucharów – od 18:15 na Rynku w Mikołajkach.

Harmonogram odcinków specjalnych:

Piątek, 19 maja

OS-1 Mikołajki Arena 1      18:30

Sobota, 20 maja

OS-2 Świętajno 1                08:45

OS-3 Markowskie 1             09:45

OS-4 Wieliczki 1                  10:35

OS-5 Świętajno 2                14:35

OS-6 Markowskie 2             15:35

OS-7 Wieliczki 2                  16:25

OS-8 Mikołajki Arena 2       18:30

Niedziela, 21 maja

OS-9 Barczewo 1                08:05

OS-10 Biskupiec 1              08:55

OS-11 Gmina Mrągowo 1   10:05

OS-12 Mikołajki 1                10:55

OS-13 Barczewo 2              13:20

OS-14 Biskupiec 2              14:10

OS-15 Mikołajki 2                15:40

OS-16 Gmina Mrągowo 2  17:05 POWER STAGE

Udostępnij

Translate »