Nike Mercurial R9 i Tiempo, ale to sneakersy. Nowa era futbolowej mody?
Nike zaskoczyło prezentacją kolekcji Cryoshot – sneakersów inspirowanych legendarnymi korkami Mercurial R9 i Tiempo 1994. Premiera odbyła się na kilka godzin przed finałem LM.
Gigant z Oregonu pokazał nową linię sneakersów Cryoshot na kilka godzin przed pierwszym gwizdkiem finału Ligi Mistrzów między PSG a Interem Mediolan na stadionie w Monachium. Projektanci wiernie odwzorowali modele Mercurial R9 i Tiempo 1994.
Buty wyglądają niemal identycznie jak typowo boiskowa odmiana. Nowością jest przezroczysta podeszwa z zatopionymi w niej gumowymi korkami, co nadaje butom wyrazisty, sportowy charakter i odróżnia je od klasycznych sneakersów.
Sneakerheadzi zacierają ręce. Nike przygotowało prawdziwą perełkę
Inspiracją dla kolekcji była medyczna koncepcja krioprezerwacji – w tym przypadku zamrożenia DNA futbolu i przeniesienia go w przyszłość. Ambasadorami premiery zostali piłkarze PSG i Interu, m.in. Niccolò Barella i Warren Zaïre-Emery, którzy podczas podróży do Monachium zaprezentowali modele inspirowane Tiempo 1994 i Strikerem 1976.
To pierwszy oficjalny krok Nike w stronę zapowiadanej na 2026 rok rewolucji na styku piłki i mody ulicznej. Strategia obrana przez CEO producenta z USA – Elliotta Hilla – ma być odpowiedzią na zmiany rynku sneakersów.
Najwięksi producenci kierują się w stronę nostalgii
Według prognoz Cowen globalna sprzedaż sneakersów może osiągnąć 30 mld dolarów do 2030 roku. Uderzanie w sentymentalne tony podczas tworzenia projektów rozmaitych części streetwearowej garderoby widać od mniej więcej 2023 roku.
Od tego czasu trendy retro coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na rynku. Widać to nie tylko po wspomnianej kolekcji Cryoshot, ale także niesamowitej popularności kultowych modeli butów m.in. Adidas Samba, czy Nike Zoom Vomero 5.