PLK ma plan na lata 2025-31: koszykówka będzie drugim sportem po piłce nożnej?
Rada Nadzorcza Polskiej Ligi Koszykówki (PLK) przyjęła kompleksową strategię rozwoju na najbliższe sześć lat. Plan zakłada podwojenie budżetów i zwiększenie obecności polskich klubów w europejskich pucharach.
Polska Liga Koszykówki oficjalnie ogłosiła nową, ambitną strategię rozwoju na lata 2025-2031. Dokument powstał we współpracy z międzynarodową firmą doradczą EY-Parthenon, która wcześniej z powodzeniem współpracowała z niemiecką Basketball-Bundesligą.
Strategię przygotowano na podstawie ponad 20 pogłębionych wywiadów z kluczowymi postaciami polskiego sportu oraz szczegółowych ankiet wśród kibiców. Głównym celem nowej strategii jest uczynienie koszykówki drugim najpopularniejszym sportem drużynowym w Polsce – zaraz po piłce nożnej.
PLK przedstawiło filary nowej strategii
PLK zamierza również wprowadzić polską ligę do grona pięciu najlepszych rozgrywek koszykarskich w Europie. Polska Liga Koszykówki oprze realizację wspomnianych założeń na pięciu filarach:
- sporcie,
- komunikacji,
- finansach,
- infrastrukturze,
- organizacji.
Strategia PLK koncentruje się również na systemowym podejściu do rozwoju dyscypliny. Pierwszy filar dotyczy podniesienia poziomu sportowego i budowy międzynarodowej pozycji. Do 2031 roku co najmniej pięć polskich drużyn ma regularnie uczestniczyć w europejskich pucharach – skutecznie w nich konkurując.
Polska koszykówka pojawi się na YouTube
Liga wprowadzi też nowe inicjatywy wspierające młodych polskich zawodników. Program „Talents on Court” będzie premiował finansowo kluby za granie młodymi Polakami. W sezonie 2026/27 powstanie liga „Next Gen Basket” dedykowana młodym zawodnikom. Od sezonu 2028/29 obowiązkowe stanie się prowadzenie Akademii Dziecięcych.
Drugi filar obejmuje zwiększenie zasięgu i poprawę komunikacji z kibicami. Od sezonu 2025/26 wszystkie mecze będą transmitowane na sportowych kanałach Polsatu. PLK uruchomi również nową odsłonę kanału YouTube. W każdej kolejce będą transmitowane cztery mecze – w jakości telewizyjnej.
PLK stawia wyzwania przed polskimi klubami
Strategia zakłada niemal podwojenie średniego budżetu ligi do 2031 roku. Ma to zostać osiągnięte przez profesjonalizację procesów sprzedażowych i sponsoringowych oraz oferowanie partnerom biznesowym dedykowanych pakietów. Obecnie najbogatsze kluby PLK wydają na wynagrodzenia części sportowej około 1,5-1,7 mln dolarów.
W kwestii infrastruktury liga postawiła jasny wymóg. Do sezonu 2030/2031 wszystkie kluby grające w PLK muszą dysponować halą na minimum 3000 widzów. Już od sezonu 2028/2029 nastąpi podniesienie standardów dotyczących telebimów oraz oświetlenia hal, aby jak najlepiej spełniać wymogi produkcji telewizyjnej.