Real Madryt zdetronizował finansowo Manchester City

Real Madryt zanotował 831 milionów euro łącznych przychodów w minionym sezonie piłkarskim. Klub ze stolicy Hiszpanii wrócił na szczyt po kilku latach przerwy. Wcześniej przegrywał m.in. z FC Barceloną czy Manchesterem City. To jednak nie koniec. Królewscy mogą liczyć na kolejne umowy sponsorskie. Kwoty opiewają nawet na kilkaset milionów.

Football Money League – te kluby generują chore liczby!

Przychody dwudziestu najbardziej dochodowych klubów piłkarskich wzrosły o 14 proc., zgodnie z najnowszym raportem Football Money League opracowanym przez firmę doradczą Deloitte. Ten wynik został osiągnięty dzięki wzrostowi wpływów komercyjnych, które w minionym sezonie przewyższyły dochody generowane przez sprzedaż praw telewizyjnych.

Zgodnie z 27. edycją rankingu Football Money League, przygotowanego przez Sports Business Group Deloitte, dwudziestka najbardziej dochodowych klubów utrzymuje dwucyfrowy wzrost przychodów. W porównaniu do sezonu 2021/2022, wpływy światowej czołówki piłkarskiej wzrosły o 14 proc., osiągając poziom 10,5 mld euro.

Real Madryt zajmuje pierwsze miejsce w rankingu, notując 831 mln euro łącznych przychodów w poprzednim sezonie. To oznacza powrót drużyny z hiszpańskiej stolicy na szczyt zestawienia po kilku latach przerwy (trwającej od sezonu 2017/2018). Kolejne pozycje zajmują: Manchester City (826 mln euro), Paris Saint-Germain (802 mln euro), FC Barcelona (800 mln euro) i Manchester United (746 mln euro).

Autorzy raportu podkreślają istotne zmiany w strukturze dochodów klubów piłkarskich. Po raz pierwszy od sezonu 2015/2016 głównym źródłem finansowania klubów z rankingu Football Money League stały się przychody komercyjne, których wzrost odnotowało 17 z 20 najbardziej dochodowych klubów. Zmiana ta jest związana m.in. z wyższymi dochodami z dni bez meczów oraz zwiększeniem wpływów sponsorskich.

– Zmiana w zakresie przychodów komercyjnych i wpływów z dnia meczowego pokazuje, że w przyszłości mogą one wzrosnąć jeszcze bardziej, ponieważ ludzie chcą oglądać mecze na żywo. Jednocześnie wydaje się, że najbogatsze kluby nie mogą już liczyć na gwałtowny wzrost przychodów z transmisji, dlatego stabilną sytuację finansową może im zagwarantować model biznesowy oparty w większym stopniu na wpływach komercyjnych. Te mogą pochodzić ze sprzedaży nowych produktów lub wydarzeń poza meczowych, np. koncertów – mówi Tim Bridge, lead partner, lider Sports Business Group, Deloitte UK.

Real Madryt ma najdroższą koszulkę w historii

Królewscy nie spoczywają na laurach. Klub podpisał intratną umowę z firmą HP, która stanie się jednym z głównych sponsorów klubu. W jej ramach logo HP będzie teraz widoczne na rękawach koszulek pierwszej drużyny obok głównego sponsora, Fly Emirates, który nadal pozostaje na przodzie koszulek. Linie lotnicze płacą 70 milionów euro rocznie.

Koszulka Realu znów więc jest najdroższa na świecie. Klub otrzymuje bowiem 120 milionów euro rocznie od Adidasa, 70 milionów od Fly Emirates, a dodatkowo dochód od współpracy z HP. Całkowita wartość koszulki wynosi teraz około 200 milionów euro za sezon, chociaż dokładna kwota od HP nie jest jeszcze znana. Nieoficjalnie mówi się, że jest to 15-20 mln euro.

Ta transakcja stanowi również historyczne wydarzenie w 121-letniej historii Realu. Nigdy wcześniej 14-krotny triumfator Ligi Mistrzów nie umieścił znaku towarowego partnera biznesowego na rękawku koszulki. Umowa z HP będzie obowiązywać do końca 2027 roku.

Rosną przychody w kobiecej piłce

Po raz drugi w historii badania eksperci z firmy Deloitte przyjrzeli się sytuacji finansowej żeńskich drużyn piłkarskich. Podobnie jak w sezonie 2021/2022, na pierwszym miejscu znalazła się FC Barcelona Femení, której przychody wyniosły 13,4 mln euro – o 74 proc. więcej niż w poprzednim sezonie.

Drugie miejsce przypadło zespołowi Manchester United Women (8 mln euro), który zwiększył swoje wpływy finansowe o jedną trzecią, głównie dzięki rekordowym przychodom komercyjnym (6 mln euro). Na podium żeńskich drużyn piłkarskich znalazł się również Real Madryt Femenino, który zanotował wzrost przychodów o 416 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, osiągając poziom 7,4 mln euro.

Średnie przychody drużyn kobiecych, uwzględnionych w analizie Deloitte, wyniosły 4,3 mln euro, co stanowi wzrost o 61 proc. w porównaniu z sezonem 2021/22 (2,6 mln euro).

FOT: Real Madryt / X

Udostępnij

Translate »