Rewolucja w Formule 1: Radykalne zmiany na sezon 2026
Przełomowe regulacje techniczne całkowicie zmienią oblicze królowej motorsportu. Ich głównym zadaniem ma być zwiększenie widowiskowości podczas wyścigów. Zmiany mogą przynieść przewrót w układzie sił.
Międzynarodowa Federacja Samochodowa oficjalnie przedstawiła nowe przepisy techniczne, które wejdą w życie od sezonu 2026. Rewolucyjne zmiany obejmą zarówno konstrukcję bolidów, jak i jednostki napędowe.
Głównym celem jest stworzenie bardziej zwinnych samochodów wyścigowych przy jednoczesnym zwiększeniu spektakularności wyścigów.
Aktywna aerodynamika zastąpi system DRS
Nowe regulacje przewidują zmniejszenie minimalnej masy bolidu o 30 kilogramów – z obecnych 798 kg do 768 kg. Dodatkowo samochody będą krótsze o 200 mm (rozstaw osi 3400 mm) i węższe o 100 mm (szerokość 1900 mm). Siła docisku aerodynamicznego zostanie ograniczona o 30 proc., a opór powietrza aż o 55 proc..
Największą nowością będzie wprowadzenie aktywnej aerodynamiki z ruchomymi skrzydłami przednimi i tylnymi. System będzie działał w dwóch trybach:
- Z-mode dla zakrętów (wysoka siła docisku),
- X-mode dla prostych (niski opór).
W przeciwieństwie do obecnego DRS, nowy system nie będzie służył wyłącznie wyprzedzaniu, ale optymalizacji zużycia energii na całym okrążeniu.
Kierowcy będą mogli przełączać między trybami w określonych strefach toru, niezależnie od odstępu do poprzedzającego samochodu. Tylne skrzydło będzie miało trzy ruchome elementy, a przednie dwa. System zostanie aktywowany hydraulicznie lub elektronicznie, według wyboru konstruktorów.
Jednostki napędowe z 50 proc. udziałem napędu elektrycznego
Rewolucyjne zmiany dotkną również silników. Nowe jednostki napędowe będą generować równo 50 proc. mocy ze spalania i 50 proc. z napędu elektrycznego. Moc baterii wzrośnie z obecnych 120 kW do 350 kW. To wzrost o niemal 300 proc. Jednocześnie moc silnika spalinowego spadnie z 550-560 kW do 400 kW.
System MGU-H ma być usunięty, co uprości konstrukcję i obniży koszty. Ilość energii odzyskiwanej podczas hamowania podwoi się do 8,5 MJ na okrążeniu. Od 2026 roku wszystkie bolidy będą zasilane w pełni zrównoważonym paliwem typu „drop-in”, które można stosować w zwykłych samochodach bez modyfikacji silnika.