Saudi Pro League z rekordowymi przychodami. Wzrost o 20 proc. w dwa lata
Liga saudyjska (Saudi Pro League) umacnia globalną pozycję dzięki kontraktom z 37 nadawcami w 180 krajach. Efekt? Przychody medialne rosną trzeci sezon z rzędu.
Według SportsPro Saudi Pro League odnotowała wzrost międzynarodowych przychodów o 20 proc. w ciągu ostatnich dwóch sezonów. Liga podpisała 37 umów na prawa medialne na sezon 2025/26, co zapewnia transmisje w ponad 180 krajach. To już trzeci z rzędu sezon, w którym przychody międzynarodowe rosną.
Za dystrybucję międzynarodowych praw odpowiada firma IMG, która przedłużyła partnerstwo z ligą o kolejne cztery lata. Wcześniej agencja zawarła podobne umowy z Premier League, Bundesligą czy La Liga. Współpraca obejmuje także produkcję meczów z wykorzystaniem zaawansowanych technologii z londyńskich studiów IMG.
Globalni giganci w grze o prawa do transmisji
Kluczowi partnerzy medialni Saudi Pro League to:
- ESPN (Afryka),
- DAZN (Francja, Niemcy, Austria),
- Fox Sports (USA, Meksyk, Ameryka Łacińska),
- Movistar (Hiszpania)
- Globo (Brazylia).
W Polsce mecze transmituje Polsat Sport, który przedłużył umowę do 2029 roku. Liga nawiązała także współpracę z twórcami treści internetowych.
Francuski streamer Zack Nani kupił prawa do transmisji w swojej ojczyźnie za sześciocyfrową kwotę. Może pokazywać do trzech meczów tygodniowo na YouTube i na platformie Twitch, z obowiązkiem transmitowania minimum jednego spotkania.
Saudi Pro League zarabia coraz więcej
W pierwszym miesiącu sezonu 2023/24 przychody Saudi Pro League wzrosły aż o 650 proc.. Ponadto rozgrywki w roku 2024/25 oglądało – na całym świecie – ponad 230 milionów osób.
W tym samym sezonie przychody z praw telewizyjnych w samej Arabii Saudyjskiej wyniosły 80,1 miliona dolarów. Do tego, według Business Wire, liga spodziewa się zarobić około 54,5 miliona dolarów z umów sponsorskich – firm płacących za reklamę podczas meczów.
Piłka nożna zamiast ropy naftowej. Realizacja „Vision 2030”
Międzynarodowa ekspansja medialna wpisuje się w saudyjską strategię „Vision 2030”, która zakłada uniezależnienie gospodarki od ropy naftowej. Władze traktują sport jako narzędzie „soft power” do poprawy wizerunku kraju na arenie międzynarodowej.
Przekłada się to również na działania Saudi Pro League na rynku transferowym. Liga wydała rekordowe 957 milionów dolarów na piłkarzy tylko w 2023 roku. Wielkie pieniądze przyciągnęły tuzów futbolu, w tym Cristiano Ronaldo (Al-Nassr) i Karima Benzemę (Al-Ittihad).