Siatkarze zyskują na rynku reklamowym. Nowy cel dla marek
Coraz częstszymi obrazkami w dzisiejszych czasach są współprace reklamowe sportowców z różnymi markami. Coraz bardziej powszechne jest także to, że zawodnicy mają dwóch menadżerów. Jednego od spraw sportowych, który zajmuje się negocjowaniem i podpisywaniem kontraktów z klubami, oraz tych, którzy odpowiadają za ich sferę biznesową.
Współprace z firmami stricte sportowymi nikogo nie dziwią. Wielu siatkarzy dostaje sprzęt sportowy od firmy Asics. Wszystko okraszone jest postem polecającym w mediach społecznościowych. Kłopot mają jednak reprezentanci Polski – kadra ma podpisaną umowę sponsorską z firmą Adidas i zawodnicy muszą zakleić logo innych firm, jeżeli korzystają z ich akcesoriów. Dlatego bardzo często na meczach reprezentacji widać czarną naklejkę na nakolannikach graczy, a zdarzało się nawet, że i znaczek na butach był zaklejany.
W naszym kraju siatkówka jest naprawdę popularnym sportem. Na arenie międzynarodowej co roku sukcesy odnoszą i kadra, i kluby. Dzięki temu sponsorzy interesują się nie tylko drużynami, ale także jednostkami. To duża korzyść dla całej dyscypliny i dla graczy, którzy dzięki temu mogą zarobić dodatkowe pieniądze lub dostać rzeczy bardzo pomocne dla sportowca.
Nie tylko sport
Coraz częściej jednak siatkarze dołączają do agencji marketingowych i rozpoczynają współpracę z firmami, które niekoniecznie kojarzą się ze sportem. Przykładami takich współprac jest Jan Nowakowski, który współpracuje z agencją Arskom. Pomimo tego, że raczej nie jest on w orbicie zainteresowań trenera reprezentacji Polski to podjął współpracę z marką Pepsi oraz jest ambasadorem marki Under Armour.
Także Andrzej Wrona korzysta z usług menadżera od spraw pozasportowych. Ten zawodnik także nie gra już w reprezentacji, ale wyrobił sobie na tyle dużą rozpoznawalność, że współpracuje z marką Signor Leone, która zajmuje się produkcją garniturów.
Kapitan warszawskiego Projektu prężnie działa także poza sportowo. Jest ekspertem Polsatu Sport i często pojawia się w studiach przedmeczowych oraz programach tej stacji. Prowadzi także swój podcast, gdzie zapraszane są największe gwiazdy polskiego sportu. Swego czasu reklamował także zegarki.
Kuba Kochanowski – mistrz świata z 2018 roku także wykorzystuje swoje 5 minut i zajmuje się nie tylko siatkówką, ale influencer marketingiem. Niedawno podjął współpracę z marką Lay’s, której raczej nikomu przedstawiać nie trzeba.
Ambasadorzy
Bartosz Bednorz z kolei należy do agencji marketingowej, Stor9, której właścicielem jest Robert Lewandowski. Dzięki temu także może liczyć na współprace reklamowe. Graczem ZAKSY i reprezentacji Polski zainteresowała się firma Olimp Nutrition, która jest czołową polską marką zajmującą się produkcją odżywek i suplementów.
Ostatnimi czasy bardzo popularnym sportowcem stał się Tomasz Fornal. Jest on pełnoprawnym siatkarzem i wicemistrzem świata z ubiegłego roku, a w wolnych chwilach zajmuje się streamowaniem gier na Twitchu. Dzięki peakowi swojej popularności współpracy z nim podjęła się firma Go Active, która podobnie jak Olimp Nutrition zajmuje się produkcją odżywek i suplementów diety.
Mocno w świat siatkówki postanowiła wejść także marka Weron. Dba ona o rehabilitację i regenerację sportowców. Jednym z jej ambasadorów został Damian Wojtaszek, mistrz świata z 2018 roku i siatkarz Projektu Warszawa. Poza indywidualnym Wojtaszkiem firma wspiera także siatkarki ŁKS-u Commercecon Łódź oraz Asseco Resovię Rzeszów.
Karol Kłos to sztandarowy przykład tego jak można działać w mediach społecznościowych. Jego tiktoki stały się bardzo popularne za czasów mistrzostw świata, a środkowy PGE Skry Bełchatów już wcześniej pokazywał siatkówkę od kuchni na Instagramie. Zaprocentowało to współpracą z firmą Plus, która jest także sponsorem reprezentacji Polski w siatkówce.
Lider – biznesmen
Wilfredo Leon, który powszechnie uważany jest za najlepszego siatkarza na świecie współpracuje z firmą Galeco. Jej produkty nie mają zbyt wiele wspólnego ze sportem. Galeco zajmuje się produkcją systemów rynnowych. Pomimo tego marka zdecydowała się uczynić Leona swoją twarzą. Sam Wilfredo zaangażował się w sport także z innej strony niż bycie czynnym zawodnikiem. Reprezentant Polski został prezesem zespołu Aniołów Toruń, który występuje w 2. lidze i ma ambicje awansu do wyższej klasy rozgrywkowej.
To oczywiście jedynie główne przykłady, bo zdarzają się i mniejsze współprace. Oczywiście siatkarze nie tylko w Polsce swoją twarzą firmują jakieś produkty. Kiedyś głośnym echem odbiło się reklamowanie Red Bulla przez Iwana Zajcewa. Częste angaże siatkarzy do takich zadań pokazują tylko, że cieszą się oni w społeczeństwie dobrym wizerunkiem, a dzięki temu rozwija się też dyscyplina. Kto wie, może kolejnym krokiem będzie tworzenie własnych firm przez dobrze znanych nam z boiska zawodników.