Sponsoring koszykówki efektywnie wspiera działania biznesowe i wizerunek ORLEN
ORLEN w czerwcu tego roku ogłosił przedłużenie współpracy z Polskim Związkiem Koszykówki. Na mocy nowej umowy koncern do 2025 roku będzie m.in. sponsorem tytularnym najważniejszych rozgrywek w kraju, a także strategicznie wesprze reprezentacje kobiet i mężczyzn oraz 16 kadr młodzieżowych.
Od kilku lat ORLEN systematycznie buduje pozycję największego i najaktywniejszego sponsora polskiego sportu. Jak mówi Grzegorz Bałkowiec, Dyrektor Biura Sponsoringu Sportu i Projektów Społecznych, zaangażowanie realnie wspiera działania biznesowe koncernu, sprzyjając budowaniu silnej marki. Nasz rozmówca podkreśla projektów szkoleniowych dla dzieci i młodzieży, które wspiera ORLEN.
Jak ORLEN ocenia dotychczasową współpracę z Polskim Związkiem Koszykówki i sponsoring reprezentacji Polski?
Grzegorz Bałkowiec (Dyrektor Biura Sponsoringu Sportu i Projektów Społecznych ORLEN S.A.): Współpraca bezpośrednia pomiędzy Polskim Związkiem Koszykówka a ORLEN S.A. została zainicjowana ogłoszoną w czerwcu umową, na mocy której ORLEN został sponsorem polskiej koszykówki w ujęciu całościowym. Do tego momentu sponsorami związku była Energa wchodząca w skład Grupy ORLEN oraz LOTOS, którego świadczenia zostały przejęte przez ORLEN w wyniku fuzji. Zatem obecność marki w polskiej koszykówce była już widoczna od dłuższego czasu. Teraz ta współpraca została rozwinięta co pozwoli tej pięknej dyscyplinie na kolejny krok rozwojowy.
Współpracę ze związkiem możemy ocenić tylko i wyłącznie pozytywnie. Charyzmatyczna osobowość i determinacja Prezesa Radosława Piesiewicza dała wyraźny impuls rozwojowy dla koszykówki nie tylko w ujęciu reprezentacji ale także ligi w wymiarze męskim oraz kobiecym, a także w kontekście programów dedykowanych dzieciom i młodzieży. Skok rozwojowy dyscypliny widać przez pryzmat sukcesów naszej reprezentacji zarówno w odmianie 5×5 a także 3×3 – wystarczy wspomnieć że w 2025 roku Polska będzie współgospodarzem Eurobasketu a to historyczny sukces związku i jego Prezesa. Naturalnym jest, że współpraca ze związkiem oraz ligą jest przez ORLEN kontynuowana i rozwijana.
ORLEN będzie wspierać związek i reprezentacje do 2025 roku. Co zadecydowało o nawiązaniu strategicznej współpracy z polską koszykówką?
Czynników determinujących kontynuację wsparcia było wiele. Z punktu biznesowego ten projekt daje naszej marce gigantyczny ekwiwalent mediowy – przykładowo całkowite wartości mediowe wygenerowane przez koszykówkę dla Grupy Kapitałowej Orlen w 2022 roku wyniosły ok 100 mln zł. Do tego dochodzi wizerunek marki oraz wzrost jej rozpoznawalności – koszykarscy kibice to bardzo lojalna grupa fanów a wg badań niemal 40% respondentów chętniej sięga po produktu i usługi sponsora, zatem możemy tutaj mówić także o pośrednim wsparciu sprzedaży na naszych stacjach.
Nie bez wpływu na nasze decyzje pozostaje także jakość naszej współpracy. W czasie współpracy w ramach grupy kapitałowej związek poczynił ogrom działań wpływających na popularyzację dyscypliny, jakość gry i rozwój koszykówki. Sukcesy naszej reprezentacji takiej jak 8 miejsce w Mistrzostwach Świata oraz 4 w Mistrzostwach Europy mówią same za siebie. Także za sprawą Prezesa Piesiewicza transmisje z meczów kadry powróciły do telewizji publicznej a to dla sponsora olbrzymia wartość dodana.
Nadmienię jeszcze, że wśród respondentów wykazujących zainteresowanie sportem, koszykówka jest w pierwszej dziesiątce najbardziej popularnych dyscyplin. Jednocześnie jest trzecią najchętniej uprawianą wyczynowo grą zespołową w Polsce. To także druga pod względem popularności dyscyplina sportowa na świecie – idealna platforma dla umacniania pozycji największego sponsora polskiego sportu.
Największe projekty w strategii zaangażowania sportowego ORLEN to działania na skalę międzynarodową. Jakie cele wspiera więc sponsoring polskich ekip?
Tak, obecność marki w sportach motorowych, szczególnie w F1 w ramach Scuderia AlphaTauri czy współpraca z Robertem Kubicą ścigającym się w Długodystansowych Mistrzostwach Świata to topowe projekty międzynarodowe. Reprezentacja polski w siatkówce mężczyzn to obecnie top na skalę światową. Wspomniane sukcesy naszych reprezentacji koszykarskich w odmianach 5×5 i 3×3 plasują nasze kadry niemal w światowej czołówce, zatem i ten projekt wpisuje się w katalog strategicznych działań sponsoringowych w ujęciu międzynarodowym. ORLEN to multienergetyczny koncern o zasięgu międzynarodowym, największa firma w Europie Środkowo-Wschodniej, 150 firma pod względem przychodów, docierająca do 100 mln klientów. Wskazane wcześniej projekty znacznie przyczyniają się do promocji marki na świecie.
Co determinuje fakt, czy dany klub otrzymuje wsparcie spółki z Grupy ORLEN bądź nie?
Do każdej oferty współpracy podchodzimy indywidualnie i każda propozycję rozpatrujemy wg wielu czynników. Ważnych jest kilka czynników takich jak proponowane świadczenia sponsorskie, potencjał wizerunkowy klubu, oddziaływanie na region oraz obecność zakładów produkcyjnych wchodzących w skład grupy – tu najlepszym przykładem jest współpraca Anwilu z klubem z Włocławka. W ubiegłym roku klub sięgnął po historyczny Puchar Europy FIBA. Myślę, że bez wieloletniego wsparcia z naszej strony ciężko byłoby ten sukces osiągnąć.
Jakie odzwierciedlenie w liczbach dotyczących ekwiwalentu reklamowego i zasięgu znajduje zaangażowanie koncernu w sponsoring klubów ORLEN PLK?
Na przestrzeni kilku lat naszej obecności liczby te stale rosną. Całkowite wartości mediowe wygenerowane przez koszykówkę dla Grupy ORLEN w 2022 roku sięgnęły niemal 100 mln zł. Sam ekwiwalent z ORLEN Basket Ligi za okres od stycznia do października 2023 roku to niemal 25 mln zł. To ogromne wartości, istotne dla koncernu. Transmisje telewizyjne zarówno w wymiarze reprezentacyjnym jak i klubowym to ważny czynnik dotarcia do kibica a kibic koszykówki to lojalny fan. To także potencjalnie klient naszych stacji dlatego tak istotna jest nasza obecność w tym projekcie. Rozwijamy ją wspólnie z Polskim Związkiem Koszykówki od kilku lat a efekty sa bardzo widoczne.
Jak szeroki jest zakres wsparcia ORLEN dla projektów szkoleniowych i treningowych dzieci i młodzieży?
ORLEN jest Partnerem strategicznym wszystkich reprezentacji, w tym wszystkich kadr młodzieżowych. W ramach umowy wspieramy także szkolenie dzieci i młodzieży. Jesteśmy zaangażowani w takie programy jak Szkolne Młodzieżowe Ośrodki Koszykówki, w których uczestniczy niemal 8 tys. dzieci. To także 48 Koszykarskich Ośrodków Szkolenia Sportowego Młodzieży. Dla nas jako największego sponsora polskiego sportu niezwykle istotny jest rozwój dzieci i młodzieży zarówno pod kątem przyszłych kadr jak i pod kątem ogólnego rozwoju dzieciaków bo jesteśmy firmą odpowiedzialną społecznie i chcemy mieć także pozytywny wpływ na zdrowie, postawy i zachowania najmłodszych. Prezes Piesiewicz doskonalone ten aspekt rozumie dlatego też powołał do życia wspomniane powyżej projekty. Jestem przekonany, że najbliższe lata przyniosą efekty takich działań w postaci kolejnych sukcesów naszych koszykarzy i koszykarek.
Na czym polega wkład ORLEN w programy szkoleniowe dla dzieci i młodzieży?
Nasze wsparcie to głównie wsparcie finansowe umożliwiające starty w zawodach a także pozwalające na zakup sprzętu sportowego. Jednak sam sprzęt i udział w zawodach to nie wszystko. Niezwykle ważnym czynnikiem w procesie rozwoju i kształcenia młodych sportowców są środki na pensje dla trenerów i instruktorów. Jest to sprawdzony mechanizm z innych naszych projektów. Już teraz czujemy dumę z tego, że dzięki naszym aktywnym działaniom sportowa przyszłość polskiej koszykówki będzie zapewniona.