Złota dekada polskiej siatkówki

Siatkówka od lat jest wizytówką polskiego sportu. Trudno znaleźć dyscyplinę zespołową, w której biało-czerwoni notowaliby porównywalne wyniki na poziomie reprezentacyjnym i w rozgrywkach klubowych. Sukcesy docenia biznes, czego dowodem jest długofalowa współpraca PZPS i ORLEN S.A. – największego sponsora sportu w Polsce.

– Na sponsoring sportowy patrzymy strategicznie i w szerokiej perspektywie. Nasze zaangażowanie zapewnia ekspozycją podczas najważniejszych imprez sportowych na świecie, buduje globalną rozpoznawalność marki ORLEN i w ten sposób wspiera biznes. Tylko w 2022 roku współpraca z polską siatkówką pozwoliła wygenerować ponad 376 milionów złotych ekwiwalentu reklamowego – mówi Agata Pniewska, Dyrektor Wykonawczy ds. Sponsoringu ORLEN. 

Minęła już ponad dekada, odkąd ORLEN został Sponsorem Głównym Polskiej Siatkówki. PZPS i polski koncern naftowy nawiązały współpracę w 2012 roku. Partner siatkarzy jasno podkreśla, że ekspozycja marki podczas najważniejszych wydarzeń o międzynarodowym zasięgu efektywnie wspiera realizację celów stawianych przez koncern i pomaga w budowie wizerunku oraz rozwoju rozpoznawalności marki. Z raportu Pentagon Research za 2022 rok wynika, że sponsoring żadnej innej dyscypliny nie gwarantuje ORLEN równie wysokiego poziomu dotarcia. To zdecydowanie najefektywniejsza współpraca, więc nikogo nie powinno dziwić, że PZPS i Grupa ORLEN podpisały nową umowę, tym razem do kolejnych mistrzostw świata i do końca 2026 roku.

– Środki są wykorzystane przede wszystkim do wsparcia celów sportowych Polskiej Siatkówki, a także innych zadań strategicznych związku. W ogólności natomiast warto podkreślić, że środki ze sponsoringu odgrywają znaczącą rolę w działaniach społecznych prowadzonych przez Polski Związek Piłki Siatkowej, pozwalając na wsparcie rozwoju dzieci i młodzieży, organizację spektakularnych wydarzeń dla kibiców i promocję sportu oraz aktywności fizycznej wśród Polaków. ORLEN jest nie tylko jednym z dwóch największych sponsorów Polskiej Siatkówki, ale i największym sponsorem całego polskiego sportu, a jego wsparcie dla PZPS określamy jako strategiczne – mówi Sebastian Świderski, prezes Polskiego Związku Piłki Siatkowej.

Złota dekada polskiej siatkówki

Miniona dekada to pasmo sukcesów biało-czerwonych na wielu frontach. Do reprezentacyjnej gabloty trafiło mnóstwo trofeów oraz worek medali z dwoma złotymi krążkami za mistrzostwo świata i mistrzostwo Europy oraz wicemistrzostwem globu na czele. Epokowym wydarzeniem był siatkarski mundial w Polsce, podczas którego mecze kadry oglądały na żywo dziesiątki tysięcy kibiców, a miliony zasiadały przed telewizorami. Miliony zasiadają także teraz, bo Polacy w wielkim stylu zwyciężyli w rozgrywkach Ligi Narodów i to przed własną publicznością. Na trybunach gdańskiej Ergo Areny historyczny sukces Polaków oglądało ponad 11 tysięcy widzów. W kolejnych miesiącach podopieczni Nikoli Grbicia dołożyli do dorobku złoto Mistrzostw Europy oraz awans na Igrzyska Olimpijskie, który notabene i tak najprawdopodobniej zagwarantowałoby miejsce w rankingu FIVB.

Sukcesy męskiej reprezentacji budzą największe zainteresowanie, ale entuzjazm i uwagę kibiców zyskały w ostatnich latach także kobiety. W 2019 roku Polki wywalczyły czwartą lokatę na mistrzostwach Europy, a dwa lata później dotarły do ćwierćfinału. Na początku zeszłego roku zespół przejął Stefano Lavarini. Kadencja Włocha to kapitalny czas dla żeńskiej siatkówki w naszym kraju. W ubiegłorocznych mistrzostwach świata biało-czerwone były o włos od pokonania Serbek, późniejszych mistrzyń. Ostatecznie zajęły 7. miejsce, ale mistrzowskie aspiracje nie zmalały i niedawno w żeńskiej Lidze Narodów FIVB zespół Lavariniego sięgnął po brąz. To pierwszy od 55 lat medal ogólnoświatowej imprezy. W ME ponownie przeszkodziły Serbki, jednak turniej kwalifikacyjny do IO w Łodzi był już popisem Polek, które po 16 latach wrócą na najważniejszy turniej czterolecia.

Poziom reprezentacyjny to perła w koronie polskiej siatkówki, jednak wyczyny polskich klubów na arenie międzynarodowej również zasługują na wyróżnienie. W ostatnich latach ZAKSA Kędzierzyn-Koźle czy Jastrzębski Węgiel w ostatnich dwóch sezonach meldowały się w półfinale siatkarskiej Ligi Mistrzów, a ostatnio zmierzyły się w polskim finale. ZAKSA dominuje w tych rozgrywkach, bowiem triumf w 2023 roku był już trzecim z rzędu. Wcześniej o medale LM walczyły PGE Skra Bełchatów oraz Asseco Resovia Rzeszów.

Nie należy zapominać o historycznym sukcesie siatkarzy plażowych na październikowych mistrzostwach świata w Meksyku. Bartosz Łosiak i Michał Bryl otarli się o awans do finału imprezy, a ostatecznie z Tlaxcali polski duet wrócił z brązowymi krążkami. To pierwszy medal biało-czerwonych w historii plażowych MŚ. Dodajmy, że umowa pomiędzy PZPS a ORLEN obejmuje także sponsoring letniej odmiany siatkówki. Sponsor Główny nie tylko wspiera wszystkie reprezentacje, ale także organizację prestiżowych imprez w Polsce. Na początku sierpnia spółka została głównym partnerem PreZero Grand Prix Polskiej Ligi Siatkówki. W tym roku spółka była także sponsorem tytularnym ORLEN Beach Volley Tour, czyli cyklu zawodów siatkówki plażowej nad Bałtykiem.

Polacy kochają siatkówkę

Siatkówka w Polsce jest sportem wręcz narodowym. Nie ma innego kraju, w którym ta dyscyplina cieszyłaby się tak dużą popularnością. Nad atmosferą podczas siatkarskich spotkań w Gliwicach, Gdańsku czy Katowicach rozpływają się kibice i media z całego świata, a siatka za granicą nie może zbliżyć się nawet do tego, co oferują Polacy. Według danych Nielsena, podczas finału ubiegłorocznych mistrzostw świata spotkanie Bartosza Kurka i spółki z Włochami śledziło 3,7 miliona widzów. Raport Pentagon Research wskazuje, że z wynikiem 65% zainteresowanych wśród fanów sportu, to druga bądź trzecia najpopularniejsza dyscyplina sportu nad Wisłą. Drugim miejscem siatkarze stale wymieniają się ze skoczkami narciarskimi. 

Zainteresowanie siatkówką przejawia się także w liczbach dotyczących amatorskich treningów siatkówki. Według danych GUS jest to drugi najchętniej uprawiany sport drużynowy, ale tylko nieznacznie ustępuje pod względem powszechności piłce nożnej. Duże znaczenie ma tu z pewnością siatkówka w letnim wydaniu plażowym. Pod kątem aktywności w gorących miesiącach, trudno znaleźć lepszą rozrywkę dla grupy.

Wsparcie dla najmłodszych

Miejsce, w którym znajduje się dzisiaj polska siatkówka, może imponować i zapisuje się złotymi zgłoskami w historii tej dyscypliny. Polacy patrzą jednak w przyszłość, dlatego niezmiennie obserwujemy efekty skutecznego szkolenia. Nieco w cieniu sukcesów w Lidze Narodów po srebro i brąz Uniwersjady sięgnęły kolejno męska i żeńska drużyna narodowa. W ostatnich latach ci sami zawodnicy zdobywali medale międzynarodowych imprez młodzieżowych, m.in. ME U-21 czy U-22.

Siatkówka w naszym kraju jest dostępna dla każdego od najmłodszych lat. To jeden z najpowszechniejszych sportów podczas lekcji wychowania fizycznego. Potwierdzają to dane GUS, według których co dziesiąte dziecko trenuje siatkówkę i uczestniczy w dodatkowych zajęciach. Polska może pochwalić się szerokim programem wspierania siatkarskich talentów. ORLEN jako sponsor główny angażuje się w najważniejszy projekt, czyli Szkolne Ośrodki Siatkówki, które co roku obejmują ok. 7 tysięcy dzieci w ponad 200 szkołach. W zajęciach i obozach S.O.S. biorą udział byli trenerzy i zawodnicy z reprezentacyjną przeszłością.

Optymizm w polskiej siatkówce

Polscy fani mają powody do radości i mogą z ekscytacją i niecierpliwością wyczekiwać kolejnych imprez. Skupienie powoli przenosi się już na igrzyska olimpijskie, na których wystąpią żeńska i męska kadra. Wyniki przekładają się na ogromne zainteresowanie. Dziś polska siatkówka ma znakomite warunki do dalszego rozwoju i odnoszenia kolejnych sukcesów. Rozgrywki ligowe oraz reprezentacje mogą liczyć na strategiczne i długofalowe wsparcie.

Udostępnij

Translate »