wstecz

Korzyści i zagrożenia związane z uprawianiem sztuk walki

Czy treningi sztuk walki są bezpieczne? Jakie niosą ze sobą zagrożenia (i korzyści) oraz jak wpływają na zdrowie? Każdy sport niesie za sobą pewne ryzyko – przyjrzyjmy się jak wygląda ono w przypadku sztuk walki.

Trening sztuk walki – dlaczego warto?

Trening sztuk walki niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych – wpierwszej kolejności jest to ruch, którego mamy coraz mniej. Treningi są wymagające i zmuszają ciało do bardzo intensywnej pracy. Sztuki walki to sporty siłowo-wytrzymałościowe o mieszanym charakterze wysiłku. Mamy w nich do czynienia z pracą zarówno tlenową, jak i beztlenową. Dzięki takiemu połączeniu wpływają one bardzo pozytywnie na wydolność, poprawiają siłę oraz pomagają spalić zbędną tkankę tłuszczową. 

Embed from Getty Images

Zalety wykonywania treningów sztuk walki to niewątpliwie:

  1. Dyscyplina i praca nad silnym charakterem – każdy, kto trenował jakikolwiek sport wie, że aby wytrwać w trakcie treningów, które z każdym dniem stają się coraz trudniejsze, potrzebny jest twardy charakter oraz żelazna dyscyplina. Oba elementy wyrabia się z czasem;
  2. Lepsza kondycja – treningi sztuk walki zmuszają nas do pracy w przyśpieszonym tętnie, co zdecydowanie poprawia kondycję serca, krążenie oraz zwiększa pojemność płuc. Przełoży się to na możliwości pokonywania większych odległości bez zmęczenia;
  3. Lepsze samopoczucie – trening uwalnia endorfiny, zwane hormonem szczęścia. Wpływają one na poprawę samopoczucia oraz nastroju. Treningi rozładowują także stres i negatywne emocje;
  4. Zwiększenie sprawności – treningi sztuk walki są bardzo wymagające i aby wykonywać poprawnie technicznie ciosy, ciało musi posiadać odpowiednie zakresy ruchu w stawach. Zwiększona sprawność przełoży się na każdy aspekt życia;
  5. Lepsze poznanie własnego ciała oraz jego ograniczeń – większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, gdzie leżą granice ich możliwości. Treningi sztuk walki nie tylko szybko im to uświadomią, lecz także pomogą te granice przesuwać.  

Korzyści zdrowotne płynące z treningów sztuk walki

Sztuki walki wyrabiają w trenujących pewność siebie, spokój oraz dużą odporność psychiczną. Ponadto wyrabiają waleczność, odwagę oraz uczą pokonywać lęk. Dobry stan psychiczny przekłada się na poprawę zdrowia fizycznego. 

Polepszenie kondycji i wzmocnienie serca poprawia krążenie oraz sprawia, że krew staje się lepiej natleniona. Taka krew z kolei transportuje więcej składników odżywczych do narządów wewnętrznych oraz wszystkich komórek ciała. 

W trakcie treningów zużywamy mnóstwo energii. Spalone kalorie przyśpieszają pozbycie się tkanki tłuszczowej, której zbyt wysoki poziom jest niebezpieczny dla organizmu. 

Warto wspomnieć także, że osoby trenujące sztuki walki to ludzie charakteryzujący się niskim napięciem nerwowym, dużą siłą fizyczną oraz pewnością siebie. Lepiej radzą sobie w życiu codziennym i łatwiej znoszą trudne, nieprzewidziane sytuacje. 

Zagrożenie płynące z treningów sztuk walki

Powiedz mi jak trenujesz, a powiem ci jakie ponosisz ryzyko. Prawda jest taka, że każdy trening stanowi pewne obciążenie dla organizmu. Sporty kontaktowe niosą ze sobą dodatkowe ryzyko wystąpienia kontuzji wynikające z rywalizacji z drugą osobą. Można trenować rekreacyjnie, dla czystej przyjemności i zdrowia. Nawet wtedy jednak istnieje ryzyko wystąpienia jakiejś kontuzji. Częstotliwość urazów uzależniona jest m.in. od:

  • Genetyki;
  • Wieku;
  • Obciążeń treningowych;
  • Odżywiania i snu, czyli regeneracji;
  • Stopnia zaawansowania i charakterności w trakcie treningu z partnerem.

W sportach kopanych obrażenia, jakie ponosi nasze ciało, są bardziej rozłożone. W boksie koncentrujemy się wyłącznie na górnej połowie ciała, a większość ciosów kierowanych jest w głowę. Zwiększa to ryzyko wstrząsów mózgu oraz uszkodzeń czaszki. 

Embed from Getty Images

Każdy cios przyjęty w głowę, niezależnie czy na gardę, czy też nie stanowi pewnego rodzaju wstrząs dla mózgu, ponieważ odbija się on od ścian czaszki w nienaturalny dla siebie sposób. Długotrwałe wystawianie mózgu na tego typu zagrożenia może przyczyniać się do powstawania zwyrodnień. 

W poważnych przypadkach może dochodzić do wystąpienia zaników pamięci czy problemów z koncentracją. Istnieją przypadki, w których zawodnicy ponosili jeszcze gorsze obrażenia. Muhammad Ali zachorował na chorobę Parkinsona, a lekarze są przekonani, że powstała ona w wyniku uprawiania boksu. Wielu pięściarzy na skutek przyjętych ciosów jąka się, tak jak chociażby Andrzej Gołota. Inni mieli mniej szczęścia i ledwo wyszli ze śpiączek, w które wpadali przez obrażenia mózgu. Adonis Stevenson jest tego doskonałym przykładem. Olbrzym Magomed Abdusalamow w wyniku starcia z Mike’m Perezem jeździ na wózku i ciężko jest go zrozumieć. Historia zna także wiele przypadków śmierci w ringu oraz po zakończonej walce. 

Czy warto trenować sztuki walki?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta i nasuwa mi się automatycznie. Oczywiście, że warto trenować, ponieważ korzyści płynące z treningów rekreacyjnych są dużo większe niż zagrożenia. Na pytanie, czy warto startować w zawodach, wychodzić do ringu czy też klatki odpowiedzieć musi już sobie każdy sam indywidualnie.

Sport zawodowy, jaki by nie był, niesie ze sobą poważne zagrożenia. Mówi się, że sport to zdrowie i jest to zdecydowanie prawda, dopóki traktujemy go jako hobby i uprawiamy na niższych intensywnościach. Sport zawodowy z kolei ze zdrowiem nie ma nic wspólnego. Ludzie walczący w MMA, boksie czy też kick boxingu są zdecydowanie bardziej sprawni, silniejsi, szybsi i wytrzymalsi niż przeciętny Kowalski, jednak opłacają to licznymi kontuzjami oraz urazami, także głowy. 

Treningi sztuk walki w momencie, w którym traktujemy je jako rozrywkę i służą nam do nauki samoobrony, poprawy sprawności czy też sylwetki są dobrym rozwiązaniem i będziemy czerpać z nich wiele korzyści. W przypadku jednak treningów wyczynowych niosą ze sobą naprawdę duże ryzyko. Mówię to z całą odpowiedzialnością jako zawodowy pięściarz – jeśli nie musisz lub nie czujesz takiej potrzeby, trenuj rekreacyjnie dla siebie. Natomiast jeśli uważasz się za wojownika i pragniesz sprawdzać się w pojedynkach sportowych z innymi zawodnikami, dawaj z siebie na treningach wszystko. Trenuj jednak nie tylko ciężko, lecz również mądrze.

Tomasz Piotrowski

Udostępnij

Translate »