Sędziowie, czyli niewykorzystany potencjał marketingowy?
W XXI wieku ekspozycja logotypów sponsorów podczas wydarzeń sportowych nikogo nie dziwi. Wręcz przeciwnie – puste, choć eksponowane miejsce może zaskakiwać. Tak jest w Polsce w przypadku sędziów piłkarskich, którzy na razie nie doczekali się „swojej” firmy na rękawkach bądź na plecach. Wzorem zagranicy niedługo ma się to zmienić.
Jak informowaliśmy niedawno, Polski Związek Piłki Nożnej rozważa umożliwienie potencjalnym sponsorem ekspozycji na tyle koszulek sędziowskich podczas meczów PKO Ekstraklasy oraz niższych szczebli rozgrywkowych i spotkań wszystkich spotkań pod egidą krajowej federacji. Co ciekawe, to rozwiązanie nietypowe w skali całej Europy. Arbitrzy pozostają niewyeksploatowanym polem dla reklamodawców.
Tylko hiszpańscy sędziowie mają na plecach logotyp sponsora. Firma Würth zajmująca się produkcją materiałów montażowych oraz mocujących zajmuje wszystkie eksponowane miejsca na koszulkach arbitrów. Ponadto marka znajduje się też na rękawach. Würth jest sponsorem hiszpańskich sędziów od 2003 roku, a ostatnia umowa z 2022 roku zapewniła jej kontynuację współpracy o kolejne trzy lata.
Na Wyspach Brytyjskich sponsorem sędziów jest jeden z głównych partnerów Premier League, czyli firma EA, znana m. in. z gier komputerowych. To także współpraca długofalowa, bo Kanadyjczycy podpisali kontrakt z Professional Game Match Officials Limited (PGMOL) w styczniu 2014 roku. Obecnie na rękawach t-shirtów Michaela Oliviera i spółki znajduje się promocja gry EA FC24.
We Francji sponsoring sędziów państwowa firma La Poste świadcząca usługi kurierskie i pocztowe połączyła z misją. La Poste jest obecna na koszulkach arbitrów od 2007 roku. Wówczas krajowa instytucja zaczęła pojawiać się w piłce nożnej, rugby, piłce ręcznej oraz koszykówce, czyli czterech najpopularniejszych sportach drużynowych nad Sekwaną. Dane w sezonie 2018 mówiły o blisko 70 tysiącach sędziów łącznie w czterech dyscyplinach. Zaangażowanie we wsparcie sędziów ma pomagać w zmianie społecznego postrzegania pracy arbitra sportowego.
W Niemczech po 18-letniej współpracy z DEKRĄ na rękawach koszulek sędziowskich w 2021 roku pojawiło się Das Örtliche, czyli dostawca danych telekomunikacyjnych dla biznesu i osób prywatnych. W ramach trzyletniej umowy nowy sponsor niemieckich arbitrów jest obecny na koszulkach przedmeczowych sędziów, a także „wyjściowych” koszulkach podczas meczów 1. i 2. Bundesligi oraz meczów kobiet i Pucharu Niemiec.
Włosi od kilku lat współpracują natomiast z firmą ubezpieczeniową Net Insurance, która w sezonie 2019/20 zastąpiła Eurovita.
W Polsce na razie na plecach sędziów oglądamy hasło Polskiego Związku Piłki Nożnej „Łączy nas piłka”, ale już niedługo. PZPN chce podążyć tropem zagranicznych federacji i dać sponsorom pole do popisu. Mowa bowiem o ponad 200 cm kwadratowych na plecach sędziów podczas wszystkich profesjonalnych meczów piłkarskich w kraju.