AI przyciągnie pokolenie Z do sportu?

Według raportu Statista.com maleje liczba osób, które interesują się sportem. Choć kluby sportowe, ligi i organizacje od lat zajmują się zatrzymywaniem obecnej widowni i zdobycia nowych widzów, coraz trudniej tradycyjnym dyscyplinom wygrać z milionami bodźców na godzinę. Czy technologia pomoże odwrócić trend? AI ma potencjał wspierania innowacji, które mogą być atrakcyjne dla młodszych odbiorców i przyczynić się do zwiększenia ich zaangażowania w branżę sportową.

Gry nad sportem w globalnych statystykach

Nie tylko amerykańska Statista, ale też Euromonitor International potwierdzają ostatnie doniesienia. Coraz mniej osób interesuje się sportem. 58 procent respondentów w wieku 18-34 deklaruje, że jest fanem jednej lub więcej dyscyplin. Wśród pokolenia „milenialsów”, osób w wieku 35-44 to zainteresowanie wynosi o 10 oczek więcej. O tyle samo więcej osób do 34. roku życia nie interesuje się sportem w ogóle.

Pokolenie Z bryluje za to w statystykach pod względem gamingu i elektronicznej rozrywki. W 2023 roku 73 proc. respondentów w wieku 15-34 lata potwierdziło, że gra w gry. Gatunki i platformy są różne. Największym rynkiem jest ten mobilny, choć wydaje się niepozorny, gromadzi prawdziwą rzeszę ludzi. Liczba osób grających na telefonach w 2023 roku wynosiła prawie 3 miliardy. To prawie połowa globu.

Sport ma być rozrywką

W sportowej prasie 2024 rok zapowiadany jest jako ten, w którym sport jaki znamy, może powoli przestawać istnieć. Będzie bowiem przeobrażał się sposób, w jaki kibice „konsumują” sport. Oglądanie 90 minut piłkarzy już dawno odeszło do lamusa. Dziś czerpie się również emocje z Big Data – statystyk, xG, analiz, merytorycznych dyskusji i platform zbierających wszystkie te elementy w jednym.

– Duże kluby zamienią się w strefy rozrywki, które zaangażują fanów przed i po meczach. W wielu krajach Ameryki Północnej i Azji to powoli staje się już normą – pisze Justas Gedvilas z Euromonitor International.

Pionierem w zmianie formy sportu ma być m.in. Manchester City, który w 2023 roku otrzymał zgodę na budowę całorocznego parku rozrywki i wypoczynku w stylu „metaverse” przy swoim stadionie Etihad. Obaj hiszpańscy giganci piłkarscy, Real Madryt i FC Barcelona, pojęli już znaczenie dużych przestrzeni rozrywkowo-handlowych. W projektach przebudowy swoich ikonicznych obiektów obszary poza nimi będą stanowiły przede wszystkim strefę zabaw, rozrywki, muzyki i gastronomii, a uruchamiane będą na długo przed meczem.

Królewscy poinformowali w ubiegłym roku o utworzeniu „Real Madrid World”, czyli pierwszego na świecie parku rozrywki na temat piłki nożnej oraz samego klubu.

Jak zachęcić młodego kibica?

Jak zapowiadają analitycy, sport może być wkrótce na wyłączność smartfonów, ponieważ cyfrowa strona zaangażowania potencjalnego klienta ma dyktować tempo zmian. Właśnie poprzez gry, wszystkie aspekty „metawersum” czy wirtualne ligi, które mogą utrzymać młodszych odbiorców, sport może liczyć na ich uwagę.

W 2023 roku większość respondentów Euromonitora w wieku 15-34 lat potwierdziło, że wykorzystuje rzeczywistość rozszerzoną lub wirtualną. W odpowiedzi główne ligi i kluby pracują już nad zatarciem różnic między fizycznym sportem a ich wirtualnymi odpowiednikami. W październiku 2023 roku Sky Sports przeprowadził próbę nowego ustawienia transmisji meczu Premier League między Arsenalem a Manchesterem City. Takiego, które zapewnia podobną perspektywę widoku do gier wideo EA Sports FC24 i FIFA.

To nie koniec, ponieważ technologia pozwala już na indywidualne dobieranie reklam pod odbiorcę w telewizji, a statystyki meczów piłkarskich są na Zachodzie dostępne na bieżąco i dostępne do przejrzenia w każdej chwili. Pozwalają na to wtyczki w Smart TV lub na smartfonach.

Mniejszy zasięg – większe wpływy?

Postępy w AI przekładają się jednak na efektywność w zarządzaniu klubem, począwszy od scoutingu po taktyki i analizy wyników. Progres w tych aspektach ma zwiększyć atrakcyjność sportu, a więc i wartość m.in. umów sponsorskich z firmami technologicznymi.

– Już teraz technologia jest jedną z wiodących branż wśród właścicieli klubów sportowych pod względem wartości pieniężnej. W 2023 roku sponsoring z kategorii tech w 10 głównych ligach na świecie był wyceniany na 375,6 miliona dolarów rocznie – 7 proc. całkowitej wartości – dodaje Gedvilas.

Z jednej strony więc, spadek zainteresowania sportem wśród młodszych osób jest zauważalny, a preferencje w kierunku gier komputerowych i rozrywki elektronicznej są coraz bardziej widoczne. Z drugiej strony, wykorzystanie technologii, takiej jak rzeczywistość rozszerzona, wirtualna czy zaawansowane analizy danych, może zmienić sposób, w jaki młodzi ludzie doświadczą sportu. Czy to wystarczy?

FOT: Pixabay

Udostępnij

Translate »