Igrzyska olimpijskie: pokazano oficjalny, surrealistyczny plakat imprezy

W poniedziałek (4 marca) w Musée d’Orsay zostały zaprezentowane oficjalne plakaty na Letnie Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie w Paryżu w 2024 roku. Francuski ilustrator Ugo Gattoni połączył swój własny styl z zaleceniami organizatorów imprezy w tworzeniu dzieł sztuki. Wyszło coś spektakularnego.

Jest oficjalny plakat igrzysk w Paryżu. Stworzony przez artystę ze stolicy

Organizatorzy Letnich Igrzysk Olimpijskich 2024 zatrudnili Ugo Gattoniego, paryskiego ilustratora do stworzenia plakatów. Pracował w swoim studiu od 19 września do 19 stycznia 2024 roku, spędzając łącznie 2000 godzin nad stworzeniem dwóch plakatów, które staną się trwałym symbolem imprezy. Podobnie jak pochodnia i maskotki, plakaty zarówno z głównej imprezy, jak i paraolimpijskiej, są ze sobą powiązane.

– Chciałem czegoś epickiego, majestatycznego, ale też z poczuciem radosnego świętowania, tętniącego życiem, niezwykle obfitego – wyjaśnił projektant podczas spotkania z dziennikarzami.

W poniedziałek, 4 marca ogromna wersja plakatów została wystawiona do oglądania w Musée d’Orsay w Paryżu. Pozostaną tam do 10 marca, aby zwiedzający z całego świata mogli je zobaczyć. Plakaty będą też dostępne do kupienia w muzeum i na oficjalnej stronie internetowej sklepu igrzysk w Parużu. Od 5 marca będą także dostępne m.in. w sklepach sieci FNAC i Carrefour.

Zobacz też: Bilety na igrzyska kosztują od 24 euro do… 2,7 tys!

Co dokładnie znajduje się na plakatach?

Agencja AFP opisała plakat jako „obfity” i „surrealistyczny”. Centralnym punktem pracy jest wieża Eiffla, otoczona stadionem Stade de France. Nie brakuje portu w Marsylii, gdzie będą odbywać się konkurencje żeglarskie, i fali w Teahupo’o na Tahiti, gdzie o medale będą walczyć surferzy.

Plakaty zostały zaprojektowane jako pełna detali kompozycja mikroelementów i małych scen, w których widz może swobodnie rozpoznać ich najważniejsze elementy. Plakat ma być tzw. mikrokosmosem, odkrywając nowe fragmenty po każdym spojrzeniu. Mnogość elementów przypomina trochę bardzo znaną niegdyś zabawę „Gdzie jest Wally”.

Plakaty wprowadzają fantazyjną wersję Paryża, jako miasto otwarte na świat, w którym znane miejsca, pomniki i symbole są przestawiane. W tej wersji Paryża sport jest wszechobecny w mieście, a najbardziej widoczny jest ruch Art Deco. Plakat miał też na celu stanowić most między igrzyskami w 1900 roku, następnie 1924 roku oraz sto lat później – obecnie.

Nie zabrakło też nowoczesnych elementów. Na obrazie pojawiły się cztery nowe dyscypliny: breakdance, wspinaczka sportowa, jazda na desce i surfing. Ponadto możemy zobaczyć wielkie symbole Paryża i Francji: Le Marianne, logo akrobatycznego lotnictwa francuskiego, Sekwanę, Łuk Triumfalny czy paryskie metro.

FOT: Jan A. Karon / X

Udostępnij

Translate »