Ineos inwestuje w Castore. Odsprzedaje jej Belstaff
Brytyjska marka odzieży sportowej Castore przejmuje luksusową firmę Belstaff od koncernu Ineos. Jednocześnie inwestuje w nią Jim Ratcliffe’a.
Firma Castore ogłosiła wejście w posiadanie 100 proc. udziałów w marce Belstaff. Przejęła je od koncernu Ineos. Jednocześnie Ineos, należące do współwłaściciela Manchesteru United, Sir Jima Ratcliffe’a, dokonało znaczącej strategicznej inwestycji w Castore na poziomie spółki holdingowej. Nie ujawniono jednak szczegółów finansowych.
Czytaj także: Puma może zmienić właściciela. Rodzina Pinault rozważa sprzedaż udziałów
Tom Beahon, współzałożyciel i CEO Castore, podkreślił znaczenie tej transakcji dla rozwoju firmy. „Belstaff to prawdziwie ikoniczna marka o niezrównanym dziedzictwie. To przywilej pomóc w kierowaniu jej do nowej fazy rozwoju” powiedział Beahon, cytowany przez SportsPro. Ashley Reed, prezes Belstaff, opisał umowę jako „unię dwóch brytyjskich marek” o wspólnych wartościach.
Castore na fali wzrostu mimo strat
Castore, założone w 2016 roku przez braci Toma i Phila Beahon w Liverpoolu, odnotowało 65 proc. wzrost sprzedaży, do 190 mln funtów w roku 2023/24. Pomimo tego sukcesu firma zanotowała stratę przed opodatkowaniem w wysokości 28,9 mln funtów. Przyczyną były inwestycje w infrastrukturę i zamknięcie magazynu w Milton Keynes.
W listopadzie 2023 roku Castore zostało wycenione na prawie 1 miliard funtów po rundzie finansowania wartej 145 mln funtów, prowadzonej przez Raine Group. Firma współpracuje z licznymi organizacjami sportowymi, w tym z England Cricket Board, Red Bull Racing czy Rangers FC. Według analizy Ampere, Castore posiada 16 proc. wszystkich oficjalnych umów dostawców strojów sportowych w Wielkiej Brytanii.
Belstaff wraca do rentowności po latach strat
Marka Belstaff, założona w 1924 roku i znana z kultowych kurtek motocyklowych, była własnością Ineos od 2017 roku. Przez sześć kolejnych lat pod zarządem Ineos firma notowała straty, w tym 18,3 mln funtów w 2023 roku. Jednak w 2023 roku Belstaff osiągnęło zysk operacyjny w wysokości 2,1 mln funtów, powracając do rentowności po trudnym okresie.
Spółka zatrudnia 260 pracowników i prowadzi pięć samodzielnych sklepów, w tym flagowy salon na Regent Street w Londynie. Marka jest znana z kurtek noszonych przez takie gwiazdy jak Steve McQueen w filmie „Wielka ucieczka”. W ostatnich latach Belstaff skoncentrowało się na odbudowie wizerunku marki i dziedzictwa poprzez odświeżoną identyfikację wizualną i nowe kategorie produktów.