Logo PKO Bank Polski Ekstraklasa na niebieskim tle, oficjalny znak polskiej najwyższej ligi piłkarskiej

PKO BP Ekstraklasa a bukmacherzy. Sponsoring w polskiej piłce 2025

Polskie kluby piłkarskie coraz mocniej współpracują z bukmacherami, a kontrakty sponsorskie rosną. Dominują duzi gracze, ale na rynku pojawiają się także nowe marki. PKO BP Ekstraklasa notuje coraz lepsze wyniki finansowe.

Polska PKO BP Ekstraklasa finansowo opiera się na sprzedaży praw telewizyjnych, transferach i sponsorach. W tej ostatniej grupie coraz większą rolę odgrywają bukmacherzy.

Widać to także w Pucharze Polski, który przez kilka lat miał w nazwie markę Fortuna, a ostatnio po roku bez sponsora tytularnego lukę uzupełnił STS. Największy, pod względem udziału w rynku, polski bukmacher w ramach umowy z Polskim Związkiem Piłki Nożnej został także sponsorem Superpucharu Polski.

Ten sam bukmacher podpisał również umowy z Widzewem Łódź (do 2028) i Pogonią Szczecin (do 2026), a wcześniej z Rakowem Częstochowa (do 2026) i Ruchem Chorzów (do 2027).

Najwięksi „gracze” na rynku sponsorskim Ekstraklasy

Analiza Nielsen Sports z 2023 roku wskazuje, że ekspozycja marek bukmacherskich w Ekstraklasie przynosi zwrot wart dziesiątki milionów złotych w ekwiwalencie reklamowym. To właśnie Fortuna i STS należą do najczęściej eksponowanych marek w mediach sportowych w Polsce.

Fortuna kontynuuje długoletnią współpracę z Legią Warszawa, a także wspiera Radomiaka Radom. Z kolei Betclic objął swoim sponsoringiem tytularnym aż trzy ligi – Betclic 1, 2 i 3 Ligę. Superbet przejął miejsce STS w Lechu Poznań i Jagiellonii Białystok. Wspiera też Górnika Zabrze, GKS Katowice, Arkę Gdynia i Wisłę Kraków. LV BET sponsoruje Motor Lublin, Wisłę Płock, Lechię Gdańsk i Śląsk Wrocław. 

Grono sponsorów z branży bukmacherskiej powiększa się o nowe marki

Nowością jest sponsoring Piasta Gliwice przez Lebull i Betters. To pierwsza sytuacja w lidze, w której dwóch bukmacherów jednocześnie widnieje na froncie koszulek klubowych. Takie podejście pokazuje zmieniające się strategie marketingowe i rosnącą konkurencję w branży. Z „mniejszych” graczy warto wymienić również ForBet, który współpracuje z Cracovią.

Według UEFA „European Club Finance and Investment Landscape 2025” polskie kluby nadal generują jedne z najniższych przychodów wśród lig europejskich, ale rosną w tempie ok. 7 proc. rocznie. Z raportu Deloitte 2024 wynika, że łączny przychód klubów Ekstraklasy przekroczył 700 mln zł pierwszy raz w historii. Sponsoring bukmacherski jest kluczową częścią tych dochodów.

Udostępnij

Translate »