Sportowcy już nie przyciągają? Influencerzy przejmują rynek

Coraz mniej dzieci w wieku 10-15 chce zostać w przyszłości strażakiem, prezydentem, lekarzem, policjantem czy sportowcem. Prawie połowa z nich marzy za to o karierze influencera. Ci coraz mocniej odciskają swoje piętno w rankingach wpływowości. W TOP 10 według Forbesa znalazły się trzy osoby związane sportem. Influencerzy stanowili połowę.

Lewandowski i Szczęsny nadal w czubie rankingu

Dziennikarze Forbes zamieścili zestawienie najbardziej wpływowych polskich gwiazd, opierając się na metodyce EssenceMediaCom, renomowanej agencji mediowej. Analitycy uwzględnili szereg kluczowych kryteriów, takich jak rozpoznawalność, autorytet i wiarygodność celebrytów. Niemniej jednak, w dzisiejszych czasach media społecznościowe odgrywają istotną rolę, dlatego specjalnie dla Forbesa, EssenceMediaCom stworzyło dodatkową listę – TOP 10 polskich gwiazd Instagrama, obejmującą najbardziej wpływowe osobowości, które zgromadziły co najmniej dwa miliony obserwujących.

Kiedy wyłączymy telewizor i sięgniemy po aplikację Instagrama, obecnie kluczowe medium dla marketingu influencerów, okazuje się, że hierarchia wpływu prezentuje zupełnie odmienny obraz w porównaniu do ogólnego rankingu i zupełnie nie przypomina tego, co najczęściej widzimy na ekranach telewizorów czy w innych mediach tradycyjnych.

Poza Martyną Wojciechowską i Robertem Lewandowskim innym polskim gwiazdom nie udało się jeszcze przekroczyć progu dwóch milionów obserwujących na Instagramie. Jednak kryterium to spełnili Anna Lewandowska i Wojciech Szczęsny, którzy umieścili się tuż pod tym limitem w głównym rankingu. Piątą pozycję zajęła aktorka Julia Wieniawa, odznaczająca się silną obecnością w mediach społecznościowych.

W drugiej połowie listy Top 10 najpotężniejszych polskich gwiazd na Instagramie znajdują się celebryci, którzy zbudowali swoją popularność głównie poprzez aktywność w mediach społecznościowych. Na tej liście znaleźli się dwaj popularni twórcy YouTube, czyli Jan Dąbrowski i Sylwia Przybysz, oraz Friz (Karol Wiśniewski) i Wersow (Weronika Sowa), tworzący znane pary. Ostatnim uzupełnieniem listy jest Marcin Dubiel, youtuber zaangażowany w walki fame MMA.

  
Coraz mniej dzieci chce uprawiać sport

Lewandowskiemu i Szczęsnemu zasięgi sprzyjają, ponieważ nie tylko są ulubionymi piłkarzami reprezentacji Polski, ale są uwielbiani w Monachium, Londynie, Turynie i Barcelonie. Influencerzy mają zasięg ograniczony terytorialnie, z kolei zbierają znacznie więcej interakcji z fanami. Co więcej, coraz więcej osób pragnie być tacy jak oni.

Świat młodzieży przeniósł się bowiem do wirtualnej rzeczywistości – relacje, edukacja, zakupy, pasje – wszystko to odbywa się teraz głównie online. To w sieci młodzi ludzie szukają inspiracji oraz pomysłów na swoją przyszłość zawodową. Zgodnie z badaniami, aspiracje zawodowe matek i córek znacząco się różnią. Wyniki pokazują, że prawie połowa dziewcząt w wieku 10-15 lat uważa za atrakcyjne zawody związane z prowadzeniem kanałów w mediach społecznościowych, takich jak YouTube, Instagram czy TikTok.

Badania wskazują również, że co piąta nastolatka marzy o projektowaniu stron internetowych lub grafice komputerowej, a co dziesiąta – o programowaniu. 18 procent nastolatek widzi swoją przyszłość w dziedzinie prawa, nieco mniej zainteresowanych jest karierą nauczyciela, przedszkolanki, dietetyka lub trenera osobistego. Deklaracja zawodowym sportem nie osiąga nawet 1 procenta.

Czas na sportowy influencing

Coraz częściej budowanie sylwetki, zdrowy styl życia nie idzie w parze w przekraczaniem granic w sportowej rywalizacji. Osiągnięcie nie dotyczy już fantastycznego wyniku na igrzyskach lub nowego rekordu świata. Miarą sukcesu stała się liczba followersów i osób, które kupują od nas merch.

Okazuje się, że łączenie dwóch dziedzin – sportu i promocji – jest nie tyle możliwe, co nawet wymagane współcześnie. Branża sportowa, podobnie jak wiele innych, intensywnie wykorzystuje influencer marketing. Firmy związane ze sportem na całym świecie coraz częściej nawiązują współpracę z influencerami z branży sportowej, aby promować swoje marki w sposób bardziej autentyczny i przekonujący.

Influencerzy skutecznie kształtują opinie i trendy. Ich siła tkwi w autentyczności, wiarygodności i zaangażowaniu w wykonywane działania. Marketing influencerów rozwija się w świecie online z niezwykłą szybkością. Z uwagi na łatwość w uruchamianiu kampanii oraz potencjał generowania znaczących zysków, wielu marketerów na całym globie zaczęło wykorzystywać tę potężną strategię marketingową.

W tej kategorii prym wiedzie Anna Lewandowska, która na ćwiczeniach i diecie zdobyła świat mediów społecznościowych. Jej marka jest warta coraz więcej. O tym przeczytacie już >TUTAJ<.

FOT: Unsplash

Udostępnij

Translate »