Super Bowl – Święto reklamy
Super Bowl to nieformalne święto narodowe w Stanach Zjednoczonych i jedno z najważniejszych wydarzeń sportowych na świecie. Co istotne, 100 milionów Amerykanów nie zasiada co roku przed telewizorem wyłącznie po to, aby obejrzeć mecz – duża część z nich bardziej niż na samo spotkanie, czeka na koncert w przerwie meczu czy specjalnie przygotowane na tę okazję reklamy.
W Super Bowl LVI zmierzą się ze sobą Cincinatti Bengals i Los Angeles Rams. Spotkanie odbędzie się w nocy z niedzieli na poniedziałek (13/14.02) na SoFi Stadium w Inglewood w Kalifornii. Polscy fani będą mogli śledzić je na antenach TVP Sport.
No. 1 picks. 11 years apart.
Who gets their first ring?
📺: #SBLVI -- Sunday 6:30pm ET on NBC
📱: NFL app pic.twitter.com/cmxMsoJHhi
— NFL (@NFL) February 11, 2022
Reklamy w centrum uwagi
W Super Bowl nie chodzi jednak wyłącznie o futbol amerykański. To również wielkie święto szeroko rozumianej komercji – w tym przede wszystkim reklam. Część widzów bardziej czeka na reklamy podczas finału NFL niż… na sam mecz. Dlaczego spoty reklamowe podczas Super Bowl cieszą się tak ogromnym zainteresowaniem?
Co roku finał National Football League ogląda średnio 100 milionów Amerykanów. To świetna okazja do promocji dla światowych marek. W Super Bowl mogą wystąpić jedynie dwie drużyny, a to oznacza, że większości oglądających nie stanowią kibice dwóch najlepszych franczyz sezonu – wręcz przeciwnie. Uwaga widzów zostaje zatem rozproszona i częściowo skierowana również na inne atrakcje – takie jak halftime show czy właśnie reklamy.
Czołowe agencje reklamowe przygotowują na Super Bowl swoje najlepsze i najbardziej kreatywne prace, które mają stać się integralną częścią całego widowiska. Występuje w nich plejada celebrytów i sportowców. Dyskusje o reklamach przygotowanych na finał NFL w mediach są szeroko prowadzone już na długo przed samym wydarzeniem, a u bukmacherów możemy odnaleźć masę zakładów związanych ze spotami reklamowymi.
Droga impreza
W tym roku za 30-sekundową reklamę w trakcie Super Bowl trzeba było zapłacić rekordowe 6,5 miliona dolarów – a część nich będzie trwała znacznie dłużej niż pół minuty. Światowym gigantom wcale to jednak nie przeszkadza – cały czas reklamowy w trakcie finału NFL został wyprzedany już latem ubiegłego roku.
W tym roku podczas Super Bowl LVI będziemy mogli obejrzeć spoty takich marek jak: Meta/Facebook, Google, Pringles, Nissan, Crypto.com, Toyota, Rakuten, Taco Bell, Lay’s, Frito-Lay, General Motors, FTX, TurboTax, Squarespace, DraftKings, WeatherTech, Vroom, Avocados From Mexico, ABInBev, Wallbox i Quickbooks.
Zeszłoroczne Super Bowl zarobiło łącznie rekordowe 545 milionów dolarów dzięki wpływom ze spotów reklamowych. Był to wzrost o 21% względem poprzedniego sezonu – z roku na rok tendencja jest zatem rosnąca. Co ciekawe, podczas Super Bowl LV, który trwał 4 godziny i 28 minut wyemitowano łącznie 96 reklam, które łącznie trwały 57 minut.
In 2022 it costs $6.5 million for a 30 second commercial. https://t.co/MNRPOWVKGa
— Marlon Martinez (@mmartinez762) February 9, 2022