Nie tylko InPost. Polskie firmy na wielkich salonach

InPost został oficjalnym partnerem Newcastle United i pochwalił się swoimi wynikami finansowymi w Wielkiej Brytanii. Współpraca z zespołem „Srok” nie tylko pomoże w większej identyfikacji marki Rafała Brzoski, ale być może wyznaczy nowy trend polskich firm, które chcą dokonać ekspansji na zachód? W poprzednich latach kilka polskich marek prowadziło już podobne działania. Przybliżamy kilka z nich!

OKNOPLAST

OKNOPLAST to międzynarodowa firma, należąca do ścisłej czołówki producentów okien i drzwi z PVC w Europie. W 2012 roku została sponsorem Interu Mediolan, a jego piłkarze (m.in. Diego Forlan, Wesley Sneijder czy Philippe Coutinho) byli angażowani do specjalnych sesji zdjęciowych z logiem polskiego sponsora.

Dzięki sponsoringowi OKNOPLAST w dwa lata znalazł się w elitarnym gronie najlepiej rozpoznawalnych marek na rynku polskim i zdystansowała konkurencję pod każdym względem – przychodów, spontanicznej rozpoznawalności czy deklaracji konsumentów ws. wyboru tej konkretnie firmy jako swój następny zakup.

Oshee

Oshee również nawiązało współpracę z dwoma klubami piłkarskimi – FC Liverpool i Realem Madryt. Na rynek trafiły w 2012 roku napoje z wizerunkami piłkarzy i herbami tych klubów. Kwota, za jaką Oshee zostało sponsorem obu klubów nie została ujawniona, wiadomo tylko, że to kilka milionów złotych.

Inwestycja miała się szybko zwrócić. Firma zamierzała zwiększyć sprzedaż o 90 proc. Ambasadorem kampanii kampanii reklamowej został Jerzy Dudek. Na butelkach pojawiły się wizerunki piłkarzy obu klubów – sam Cristiano Ronaldo, Fabio Coentrao, Luka Modrić czy Iker Casillas.

Oshee od tego sezonu kontynuuje podbój Hiszpanii i został oficjalnym partnerem La Ligi.

Drutex

Swego czasu, w latach 2011-2015 twarzą polskiego producenta okien Druteksu, byli Andrea Pirlo i Philipp Lahm. To wówczas duże nazwiska w piłkarskim świecie. Z biegiem współpracy dołączył do nich Jakub Błaszczykowski. Wartość reklamowa skrzydłowego wynosiła wówczas ok. 750 tys. złotych. Pozostałej dwójki – znacznie więcej.

  
Comarch

Firma prof. Filipiaka to bardzo znany sponsor w piłkarskim świecie. Comarch od lat angażuje się we współpracę z klubami sportowymi w Polsce i za granicą. Od 2002 roku jest tytularnym sponsorem MKS Cracovii zarówno drużyny piłkarzy, jak i hokeja na lodzie. Wcześniej wspierał m.in. OSC Lille, TSV 1860 Monachium oraz Polonię Warszawa. W sezonie 2022/23 firma została sponsorem Royal Unions Saint-Gilloise, belgijskiej drużyny, która wówczas dzierżyła tytuł wicemistrza kraju.

DAKO

Nowosądecki producent okien, drzwi, bram i rolet został w styczniu 2016 roku oficjalnym sponsorem Borussii Moenchengladbach. Dla DAKO decyzja o sponsorowaniu drużyny była kolejnym krokiem w realizacji strategii marketingowej, której celem było wzmocnienie obecności na rynkach eksportowych.

Marka była też obecna na kilku międzynarodowych imprezach sportowych, takich jak Mistrzostwa Świata w Piłce Ręcznej Kobiet, Tour de Pologne czy Europejskie Eliminacje Olimpijskie w męskiej siatkówce.

Orlen

Polski koncern naftowy sponsoruje sportowców w każdej dziedzinie, ale bardzo duże sumy przeznaczane są dla teamów Formuły 1. Pierwszy kontrakt z Alfą Romeo opiewał na kwotę 10 mln euro rocznie. Dzięki temu kontraktowi Robert Kubica mógł liczyć na kilka ostatnich jak do tej pory wyścigów najszybszych bolidów świata.

W 2023 roku logo Orlenu pojawiło się na pojazdach Scuderii Alpha Tauri. – Po czterech latach obecności w Formule 1 Orlen plasuje się na 30. miejscu wśród 100 najbardziej widocznych sponsorów tego sportu. Wiele innych globalnych marek, znacznie dłużej obecnych w F1, jest daleko za nami. AlphaTauri zajmuje miejsce w czołowej dziesiątce tej klasyfikacji, więc dzięki tej współpracy jest ogromna szansa na kolejny wzrost naszej rozpoznawalności – mówiła Agata Pniewska, dyrektor biura marketingu sportowego, sponsoringu i eventów w Orlenie, w rozmowie z serwisem Sportowy24.pl.

4F

W odzieży polskiego producenta skakali m.in. Adam Małysz i Kamil Stoch. 4F ubierał także polskich olimpijczyków i szczypiornistów. A co ze sportowcami z zagranicy? Dzięki występom w na Igrzyskach Olimpisjkich reprezentacji Serbii i jej współpracy z 4F, stroje polskiej marki miał na sobie Novak Djoković.

W Tokio w 2021 roku polska firma ubrała aż 8 drużyn olimpijskich. Byli to sporowcy z Litwy, Grecji, Chorwacji, Macedonii Północnej, Łotwy, Słowacji, a także Serbii i polscy plus łotewscy paralimpijczycy.

Pozostałe przykłady:

Polski bukmacher sponsoruje od sezonu 2021/22 drużynę West Bromwich Albion

XTB, globalny fintech oferujący dostęp do światowych rynków finansowych, zatrudnił Ikera Casillasa w roli swojego ambasadora i „twarzy” marki.

Fuksiarz.pl zdecydował się w 2023 roku na pionierski ruch i ogłosił partnerstwo z czołową europejską ligą piłkarską – hiszpańską La Ligą. To pierwsza tego typu współpraca w tej branży w Polsce.

Grupa Amica jest sponsorem żeńskiego zespołu Atletico Madryt do końca sezonu 2023/24. Firma przejęła w Hiszpanii markę Fagor Electrodomestico i poprzez kampanię reklamową próbowała powiększyć swoje wpływy na tym rynku.

Udostępnij

Translate »