Ekstraklasa w mediach. Gdzie liga sprzedaje prawa do transmisji?

Od listopada 2018 roku Ekstraklasa samodzielnie zarządza sprzedażą scentralizowanych praw mediowych zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Dzięki temu sygnał z meczów Ekstraklasy dociera już do ponad 200 krajów na całym świecie. Kto może regularnie oglądać polską ligę w swoich telewizorach? Przedstawia to raport samej PKO Ekstraklasy.

Prawa mediowe w Polsce

W sezonie 2023/24 Canal+ pozostał głównym nadawcą meczów PKO BP Ekstraklasy. To był pierwszy sezon obowiązywania nowego kontraktu między Ekstraklasą SA a Canal+. Opiewa on na prawie 1,3 miliarda złotych na cztery sezony. Canal+ ma prawo do transmisji wszystkich meczów na żywo oraz do pokazywania skrótów online. Zarówno w trakcie spotkań, jak i po ich zakończeniu.

Ustalono również podział pozostałych praw telewizyjnych i internetowych pomiędzy Ekstraklasę, jej kluby i partnerów. Od początku rundy wiosennej TVP otrzymała sublicencję na transmisję jednego meczu z każdej serii w niedzielnym paśmie o 17:30. To dało łącznie 15 transmisji. Dodatkowo mecze były dostępne w internecie na platformach Canal+Online oraz sport.tvp.pl.

Canal+ wprowadził także transmisje na żywo na swoim kanale YouTube (Legia-ŁKS w 1. kolejce i Ruch-Legia w 20. kolejce), a nadawcy mieli prawo do emisji powtórek oraz skrótów w programach informacyjnych.

Międzynarodowe prawa mediowe

Rozgrywki PKO BP Ekstraklasy były dostępne w 14 krajach za pośrednictwem lokalnych telewizji lub platform. Sportdigital (Niemcy, Austria, Szwajcaria) transmitował trzy mecze z każdej kolejki. Była możliwość obejrzenia ich na platformie “commentaro” oraz skrótów na Sport1 i DAZN.

W południowej Europie, w krajach takich jak Serbia, Chorwacja, Słowenia i inne, transmisje zapewniała telewizja ArenaSport, oferująca pełne pokrycie wszystkich spotkań. W Izraelu dwa mecze z każdej kolejki emitował Maariv. Na Łotwie i w Gruzji pokazywano po trzy mecze z każdej serii.

Słoweńcom dostęp do ligi zapewniała TV JOJ. Ponadto Ekstraklasa kontynuowała współpracę z European Leagues i Octagon, oferując transmisje na platformach Elevensports.com i Onefootball w około 200 terytoriach.

Ekstraklasa w internecie

W ramach międzynarodowych serwisów oferowano trzy spotkania z jednej kolejki. Wszystkie mecze z polskim komentarzem są dostępne na całym świecie za pośrednictwem serwisu OTT Ekstraklasa.TV, który oferuje subskrypcje miesięczne oraz sezonowe.

W Polsce i innych krajach kibice mogą bezpłatnie oglądać skróty i najciekawsze akcje meczowe po zalogowaniu się do serwisu oraz aplikacji Ekstraklasa.TV, dostępnej na przeglądarki internetowe, iOS, Android, a także platformy smart TV Samsung Tizen, Apple TV i Android TV.

FOT: Ekstraklasa.org

Udostępnij

Translate »